آخرین اخبارافغانستانسیاست

حنیف اتمر: با انتقال تروریست‌ها به شمال صلح تامین نمی‌شود

خبرگزاری دید: در واکنش به جا به جایی اعضای تحریک طا-لبان پاکستانی به مناطق شمالی و شمال شرقی از سوی طا-لبان، حنیف اتمر آخرین وزیر خارجه نظام جمهوری گفته که با انتقال تروریست‌ها به خاک افغانستان صلح تامین نمی‌شود.

حنیف اتمر بامداد امروز سه‌شنبه (۲۰ سرطان) با نشر توییتی جا دادن طا-لبان پاکستانی در نقاط مختلف کشور را محکوم کرده و گفته که طا-لبان باید بدانند که انتقال تروریست‌‌ها به خاک کشور صلح و ثبات را نخواهد آورد.

او «نگرانی عمیق» خود را در رابطه به گفته‌های اخیر ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طا-لبان درباره انتقال طا-لبان پاکستانی از مناطق مرزی و استقبال آصف درانی نماینده‌ ویژه پاکستان در امور افغانستان از این طرح، ابراز کرده است.

او افزوده که «تصمیم طا-لبان مبنی بر انتقال گروه‌های تروریستی کشور‌های مختلف را به نقاط مختلف افغانستان و فشار پاکستان بر طا-لبان را به این منظور به‌شدت محکوم می‌کنیم».

این در حالی است که پس از نشر گزارش‌ها مبنی بر انتقال اعضای طا-لبان پاکستان به شمال کشور، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طا-لبان تأیید کرد که این گروه «مهاجران وزیرستانی» را که در مورد آنان نگرانی وجود دارد، از مناطق مرزی به ولایت‌های مرکزی، جنوبی و شمالی افغانستان منتقل می‌کند.

آصف درانی نماینده‌ ویژه پاکستان در امور افغانستان نیز در روزهای اخیر با اشاره به این موضوع گفته است که گام‌هایی از سوی طا-لبان برای خنثی کردن تی‌تی‌پی برداشته شده است و اگر این کار واقعا اتفاق بیفتد و منجر به صلح در مرزها شود، پاکستان از آن استقبال می‌کند.

اما آقای اتمر در این مورد گفته: «مردم ما هر نوع تلاش، حیله و نیرنگ برای تحمیل آنانی که عوامل خشونت‌ها و خون‌ریزی‌های دهه‌های اخیر در دوطرف خط دیورند بوده‌اند، بر خاک افغانستان را با قاطعیت رد و دفع خواهند کرد».

او افزوده: «طا-لبان باید بدانند که آوردن تروریست‌ها به خاک افغانستان و روند محروم‌سازی مردم مظلوم ما از زمین و جایدادشان به‌صورت فراقانونی و با استفاده از زور و خشونت باعث صلح و ثبات نخواهد شد؛ نه برای افغانستان و نه هم برای منطقه».

به‌ گفته‌ آقای اتمر، انتقال جغرافیایی تروریزم باعث مصئونیت پاکستان نمی‌شود؛ اما قطع حمایت دولتی از تروریزم و استقرار صلح و نظام مشروع و حفظ و توسعه حقوق و آزادی‌های بنیادی مردم در پاکستان و افغانستان به‌صورت حتمی به تروریزم و مصایب آن خاتمه می‌دهد.

گفتنی است که انتقال طا-لبان پاکستانی به مناطق شمالی کشور واکنش‌های گسترده جریان‌های سیاسی را برانگیخته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا