آخرین اخباراسلایدشوافغانستاندسته بندی نشدهروند صلحسیاست

حنیف اتمر تلاش برای تحکیم روند صلح را هدف دیدار رییس جمهور غنی با مقامات قطری خواند

محمد حنیف اتمر در پیوند به ملاقات رییس‌جمهور با مقامات کشور قطر گفت که مقامات دو کشور، افزون بر روند صلح، روی همکاری‌های دو دولت در چهار بخش عمده تأکید کردند که عبارت اند از: ۱٫ سرمایه‌گذاری در بخش زراعت؛ ۲٫ بررسی‌ زمینه‌های سرمایه‌گذاری در منابع طبیعی؛ ۳٫ تولید انرژی؛ ۴٫ همکاری‌ها در بخش معارف و تحصیلات.

به گزارش خبرگزاری دید، محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه کشور شامگاه روز گذشته (۱۵ میزان) در یک نشست خبری در پیوند به سفر دو روزۀ رییس‌جمهور غنی و هیئت همراهش به کشورهای کویت و قطر صحبت کرد.
سرپرست وزارت امور خارجه کشور در این نشست گفت که رییس‌جمهور و هیئت همراهش در سفر به کویت با امیر جدید و نخست‌وزیر آن کشور دیدار کرده و درگذشت امیر صباح الاحمد الجابر الصباح امیر پیشین کویت را به رهبری و مردم آن کشور تسلیت گفت. آقای اتمر اضافه کرد که همچنان در این دیدار روی همکاری‌های دوجانبه و گسترش روابط میان دو کشور بحث و مشورت صورت گرفت.
محمد حنیف اتمر در پیوند به سفر رییس‌ جمهور غنی و هیئت همراهش به قطر گفت که این سفر به دعوت رسمی امیر قطر و به هدف تحکیم روند صلح و تقویت مناسبات میان افغانستان و قطر صورت گرفته است.
آقای اتمر در ادامه صحبت‌هایش تصریح کرد که در بخش تحکیم روند صلح، جمهوری اسلامی افغانستان سه هدف عمده و اساسی را دنبال می‌کند که عبارت‌ است از: ۱٫ برداشتن موانع از راه نهایی‌سازی کارشیوه مذاکرات و آغاز گفت‌وگوها روی اجندای اصلی صلح از جمله آتش‌بس؛ ۲٫ کاهش خشونت‌ها و ایجاد میکانیزم برای بررسی و تشخیص عوامل خشونت و راه‌های جلوگیری از آن؛ ۳٫ زمینه‌سازی برای رسیدن به یک توافق جامع که به صلحی پایدار و فراگیر در افغانستان بینجامد.
بنابرگفته آقای اتمر، هیئت عالی‌رتبه به رهبری رییس‌جمهور در بخش تحکیم روند صلح و موارد یادشده، نشست‌ها و گفت‌وگوهایی را با امیر، صدراعظم و سایر مقامات عالی‌رتبهٔ قطر و همچنان گروه مذاکراتی جمهوری اسلامی افغانستان انجام داد.
سرپرست وزارت امور خارجه کشور با اشاره به ملاقات و گفت‌وگوی رییس‌جمهور با هیئت مذاکره‌کننده دولت، گفت: تنوع و تجارب گوناگون اعضای گروه مذاکراتی نقطهٔ قوت آن‌ها بوده و این تیم برای اولویت‌بندی اهداف و طرز کار خود در روشنی قانون اساسی و فیصله‌های لویه‌جرگهٔ مشورتی از استقلال کامل برخوردار است و حکومت، جزء کمک، قصد دخالت در کار آنان را ندارد.
همچنان محمد حنیف اتمر در پیوند به ملاقات رییس‌جمهور با مقامات کشور قطر گفت که مقامات دو کشور، افزون بر روند صلح، روی همکاری‌های دو دولت در چهار بخش عمده تأکید کردند که عبارت اند از: ۱٫ سرمایه‌گذاری در بخش زراعت برای افزایش مصونیت غذایی در افغانستان و فراتر از آن؛ ۲٫ بررسی‌ زمینه‌های سرمایه‌گذاری در منابع طبیعی به‌ویژه در بخش‌های معادن و گاز؛ ۳٫ تولید انرژی از جمله انرژی قابل تجدید؛ ۴٫ همکاری‌ها در بخش معارف و تحصیلات به‌شمول افزایش بورسیه‌ها برای دانشجویان افغان.
سرپرست وزارت خارجه در پیوند به دیدار رییس‌جمهور و هیأت همراه‌شان با مقامات امریکایی گفت: دو طرف روی آخرین تحولات پیرامون مذاکرات، اهداف و مسوولیت‌های مشترک، و زمینه‌سازی برای کاهش‌خشونت‌ها و رسیدن به آتش‌بس فراگیر گفت‌وگو کردند و در مورد افزایش غیرقابل‌قبول خشونت‌ها ابراز نگرانی نمودند. مقامات امریکایی بر ادامهٔ تعهدات‌ و حمایت امریکا از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها تأکید کردند.
سرانجام آقای اتمر تصریح کرد که سفر دو روزهٔ هیأت عالی‌رتبهٔ جمهوری اسلامی افغانستان شام سه‌شنبه با حضور و سخنرانی جلالتمآب رییس‌جمهور اشرف غنی در «مرکز مطالعات منازعات و مسایل بشری دوحه» و پس از دیدار ایشان با افغان‌های مقیم قطر، پایان یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا