آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

حوصله جنرال دوستم به سرآمده است

جنرال دوستم متوجه شده است که عمر حكومت غنی به سر آمده است و می‌خواهد همزمان با جريانات سياسي، مشروعيت رییس جمهور غنی را بعد از اول جوزا زير سؤال ببرد و در تلاش حذف او از قدرت است.


با شروع حکومت وحدت ملی به رهبری محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور و داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت، دامنه جنگ از ولایت‌های جنوب و جنوب شرق کشور به شمال کشیده شد. در این چند سال شهرها و ولسوالی‌های شمال یکی پی دیگر به دست گروه طالبان سقوط کرد. مخالفان سیاسی همواره می‌گفتند و می‌گویند که مسئول ناامنی‌های شمال شخص رییس جمهور غنی و روسای نهادهای امنیتی و دفاعی کشور است.
به تازگی جنرال عبدالرشید دوستم معاول اول ریاست جمهوری که از چندی بدین سو در زادگاهش –جوزجان- به سر می‌برد، حوصله‌اش سرآمده و گفته که اگر حکومت مرکزی و شخص آقای غنی نسبت به ناامنی‌های ولایات شمال توجه نکند، شخص او دست به کار خواهد شد.
در حال حاضر ولایت‌های جوزجان، فاریاب و سرپل به طور شدید ناامن است و در این سه بخش شمال گروه طالبان به گونه گسترده حضور دارند.
ناامنی‌های شمال امر تازه نیست. در اسد سال ۱۳۹۴ با شروع کار حکومت کنونی، جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری کابل را به قصد ماموریت جنگ شمال ترک گفت. در آن زمان نزدیکان آقای دوستم می‌گفتند که حضور جنرال دوستم در جنگ شمال برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی صورت گرفته است.
جنرال دوستم در سفرهای گوناگون به ولایات شمال آمد و با نیروهای تحت امرش در برابر طالبان رزمید. البته در آن زمان برخی از اعضای جنبش و نزدیکان جنرال دوستم می‌گفتند که ریاست جمهوری و شورای امنیت ملی آن زمان با شرکت معاون اول ریاست جمهوری در جنگ شمال مخالف هستند.
برخی از حلقات نزدیک به رییس جمهور غنی تبلیغاتی به راه انداخته بودند که گویا جنرال دوستم برای تصفیه یک گروه قومی خاص به شمال رفته است. چیزی که از سوی دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری یک توطئه خوانده می‌شد.
بخشی از اعتراض جنرال دوستم در خصوص عملکرد قول اردوی ۲۰۹ شاهین است. به باور جنرال دوستم فرمانده قول اردوی ۲۰۹ شاهین در تامین امنیت شمال ناکام است. حتا آقای دوستم گفته مسئولان امنیتی که در کار شان ناکام هستند، باید مجازات شوند.
این انتقادها از جانب جنرال دوستم در حالی به حکومت وارد می‌شود که در این چند سال شخص آقای دوستم رابطه خوبی با رییس جمهور غنی نداشته است. معاون اول رییس جمهور کل عمر حکومت را بدون صلاحیت به سر برد و مدت زیادی در یک تبعید اعلام ناشده در ترکیه حضور داشت که در نتیجه اعتراضات ازبیک‌ها به کابل برگشت.
به باور نویسنده، حکومت و شخص آقای اشرف غنی باید به اعتراض‌ها و خواسته‌های جنرال دوستم توجه جدی نماید. برخی از منابع نزدیک به جنرال دوستم می‌گویند اگر تا چند روز محدود به این خواسته‌ها توجهی نشود، جنرال دوستم خود دست به کار خواهد شد.
اما چرا باید حکومت به خواسته‌های جنرال دوستم توجه نماید؟
یک: در این چند سال صلاحیت‌های معاون اول ریاست جمهوری به جنرال دوستم واگذار نشد و آقای دوستم به نسبت این موضوع بسیار خشمگین به نظر می‌آید.
دو: در اواخر سال گذشته دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری یک گزارش مفصل از ناامنی‌های شمال تهیه کرد و به شخص رییس جمهور غنی سپرد. حال دیده می‌شود که ریاست جمهوری به این گزارش‌ها توجهی نکرده است.
سه: همان طور که رییس جمهور غنی با دیگر چهره‌ها و جریان‌های سیاسی در پروسه صلح اختلاف نظر دارد، با شخص آقای دوستم نیز اختلاف نظر دارد. نظر به روایت برخی از نزدیکان معاونیت اول ریاست جمهوری، رییس جمهور غنی نقش جنرال دوستم را در پروسه صلح نادیده می‌گیرد.
چهار: جنرال دوستم هنوز در میان ازبیک‌های افغانستان به ویژه شمال، کاریزمای عجیبی دارد و اگر قرار باشد جنرال دوستم در برابر ناامنی‌های شمال دست به کار شود، ازبیک‌ها به گونه گسترده در کنار او ایستاده خواهند شد.
پنج: داکتر نقیب‌الله فایق که در گذشته از نزدیکان جنرال دوستم بود، در عدم رضایت آقای دوستم به عنوان والی فاریاب از جانب رییس جمهور غنی گماشته شده است. آقای دوستم با تقرری فایق در فاریاب مخالف بود و حتا از رییس جمهورغنی خواسته بود که در این مورد تجدید نظر نماید.
شش: در چند سال اخیر جنرال دوستم دوبار با کمین گروه طالبان مواجه گردیده است.
هفت: این که جنرال دوستم متوجه شده است که عمر حكومت غنی به سر آمده است و می‌خواهد همزمان با جريانات سياسي، مشروعيت رییس جمهور غنی را بعد از اول جوزا زير سؤال ببرد در تلاش حذف وي از قدرت است. معاون اول ریاست جمهوری با درک این شرایط که آقای غنی سخت در انزوا قرار دارد، پی برده است که اکنون پاسخ بی وفایی‌های جناب رییس جمهور را دهد.
تمام این موارد موجب شده است که جنرال دوستم حوصله‌اش به سر آید و در برابر رییس جمهور غنی خشمگین شود.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا