آخرین اخبارافغانستانتحلیل

حکمتیار در هرات؛ چرا این‌همه تناقض؟


صبح امروز گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی به هرات در غرب کشور سفر کرده و در جمعی از هوادارانش در مسجد جامع هرات به سخنرانی پرداخت.
هرچند حزب اسلامی در غرب کشور از نفوذ کم‌تری برخوردار است و خالی بودن مسجد جامع هرات در هنگام حضور آقای حکمتیار نیز شاهد این مدعا است، ولی سخنان جنجالی و تناقض‎گویی‎های او همیشه خبرساز بوده و توجه رسانه‎ها را به خود جلب کرده است.
امروز نیز سخنان متناقض زیادی از از آدرس وی صادر شد که می‎توان آن را در دو بخش حمله بر رقبای سیاسی و مسایل قومی تقسیم کرد و بر هر بخش به صورت جداگانه پرداخت.
پیش از پرداختن به آن اما لازم است در مورد سفر او به هرات و این‌که چه موضوعی را در آن بخش کشور دنبال می‎کند، کمی دقت شود.
خط سیاسی را که آقای حکمتیار بعد از تسلیم شدنش به حکومت دنبال می‎کند ۱۸۰ درجه با آنچه او در زمان جنگ‌ با حکومت کمونیستی و درگیری‌های داخلی دنبال می‎کرد، اختلاف دارد. اکنون او با این خط فکر به هرات رفته و می‎خواهد در غرب کشور فعالیت‎های سیاسی‎اش را دنبال کند.
دورنمای سیاسی که رهبر حزب اسلامی برای خودش ترسیم کرده بر محور قومیت و انگیزش احساسات تباری می‎چرخد؛ چون هر حرف او را که بشکافیم، موضوع قومی در پشت آن نهفته است و بر این محور حرکت می‎کند. حتا تسلیم شدن او به حکومت نیز در پی آنچه او سهم کم‌تر تباری خاص در بدنه نظام می‎داند، صورت گرفته است.
در هرات سخنانی بر زبان جاری کرده است که در تناقض با مواضع قبلی او قرار دارد، ولی دقت در همین جملات او هم نشان می‎دهد که چهره پنهان قومیت در سیاست‎هایش جاری است. او می‌گوید:« افغان‌ها برادر گونه زیر یک سقف زندگی کنند، ولی در حال حاضر شاهد جنگ قومی در افغانستان هستیم که این دردناک است.»
«ما منکر تعصب هستیم و تعصب حرام است.» و «ما طالبان خوب و بد داریم.» این جملات نمونه‎هایی از سخنان امروزی حکمتیار در هرات است. در این جملات کوتاه از یک‌سو تعصب حرام پنداشته شده، ولی از سوی دیگر بر قومی بودن جنگ تاکید شده که بدون شک به معنای خط فکری قومی حزب اسلامی است.
در بخشی دیگر آقای حکمتیار همانند سابق به حکومت‎های موازی در بدنه حکومت مرکزی اشاره کرده و یک‌بار دیگر بر رقیب جدی‎اش عطا محمد نور تاخت. هرچند او نامی از کسی نبرد، ولی معلوم است که منظور او از ولایت موازی «بلخ» است و از حضور شخص قدرتمندی همانند آقای نور احساس نگرانی ‎می‎کند.
حال پرسش این است که چرا حکمتیار از آن شمار اعضا و فرماندهان حزب اسلامی که همین اکنون در حال جنگ با نیروهای امنیتی قرار دارند، نامی نمی‎برد و آن‎ها را حکومت موازی نمی‎خواند.
نه تنها هیچ فرمانده حزب اسلامی به حکومت تسلیم نشده و سلاح خویش را به زمین نگذاشته، که برعکس با آمدن او به کابل صدها میل اسلحه تازه از حکومت دریافت کرد که این خود برای امنیت کشور خطرناک است.
اکنون که بازار استفاده ابزاری از «جهاد» و مبارزه با «کفر» کساد است، رهبر حزب اسلامی به تناقض‎گویی و تبارگرایی گرویده، تا از این راه به قدرت برسد. پس حضور او در غرب کشور در آینده، نتایج نامطلوبی به بار خواهد آورد و باعث گسترش نفرت قومی خواهد شد.
ظاهر شکوهمند – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا