آخرین اخباراسلایدشوافغانستانایرانجهانخبر های مهمسیاستمنطقه

حکمتیار: معاهده بن، ننگین‌ترین معاهده تاریخ است

خبرگزاری دید: گلبدین حمکتیار، رهبر حزب اسلامی معاهده بن را عامل سرافکندگی و ننگین‌ترین معاهده تاریخ دانست. وی همچنین این معاهده را عامل اشغال خونین بیست ساله خونین در افغانستان، اشغال عراق، جنگ لیبی و سوریه، جنگ‌های شیعه و سنی، انفجارهای مساجد، ویرانی چند کشور، کشتار بیش از دو میلیون مسلمان دانست.

حکمتیار: معاهده بن، ننگین‌ترین معاهده تاریخ است

اقای حکمتیار در برگه ایکس خود در مورد همراهی گروهی با روند اشغال آمریکا پس از معاهده بن نگاشته است که «برای هر انسان مومن و آزاده‌ای مایه حیرت بود که که حکام سکولار در خطبه‌ها و مصاحبه‌هایشان با وقاحت تمام اعتراف می‌کردند که آمریکا را در اشغال افغانستان و عراق کمک کردند و اگر کمک آنها نبود آمریکا هرگز نمی‌توانست کابل و بغداد را به این زودی و آسانی تصرف نمی‌کرد.»

او همچنین مطرح کرده است که اصلاح‌طلبان معتقد بودند که آمریکا می‌خواست طا-لبان خوب را به قدرت برساند و ظاهرشاه را به کابل برگرداند، ولی این‌ها مانع شدند، هر دو دروغ محض بود. در آن زمان جنگ آمریکا اصلاً علیه طا-لبان بود و خوب و بدشان را در مجموع از قدرت ساقط کردند. طا-لبان نه در کنفرانس بن حضور داشتند و نه در حکومت ساخت بن.

پس از سقوط رژیم طا-لبان در دهه نود میلادی، کنفرانس بن برای ایجاد نظمی جدید برای افغانستان ایجاد شد، اما به زعم بسیاری از تحلیل‌گران این کنفرانس برخلاف شعارها و ادعایی که مطرح کرده بود، به دلیل نواقص و عیب‌هایی که داشت بیست سال دیگر افغانستان را در مسیر جنگ و ناامنی و بی ثباتی قرار داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا