شایعه یا واقعیت؟

حکمتیار یکی از نامزدان ریاست‌جمهوری خواهد شد

حکمتیارٍ تشنه در قدرت، در سال ۱۹۷۱ به جمعیت اسلامی افغانستان به رهبری برهان‌الدین ربانی پیوست، اما در ۱۹۷۵ از آن جدا شده و حزب اسلامی افغانستان را پایه گذاشت. وی از آن هنگام با تمام حکومت‌هایی که در افغانستان به قدرت رسیده‌اند؛ یعنی حکومت محمد داوودخان نخستین رییس‌جمهور افغانستان، حکومت سوسیالیستی حزب دموکراتیک خلق، دولت مجاهدین به رهبری برهان‌الدین ربانی، حکومت طالبان و دولت حامد کرزی، جنگیده است. البته حکمتیار در اکثر سال‌های جنگ، مذاکراتی را با دولت‌هایی که علیه آنها می‌جنگید، داشته است و حتی در سه نوبت به عنوان نخست‌وزیر دولت مجاهدین انتخاب شد، اما هیچ‌یک از این مذاکرات در نهایت به پایان جنگ منجر نشده است.

آقای حکمتیار در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۳ افغانستان طرفداران خود را به شرکت در انتخابات دعوت کرده و به طور تلویحی از قطب‌الدین هلال(معاون سابق خود) حمایت کرد. اما هلال فقط ۲٫۷ درصد آراء را کسب کرد. حزب اسلامی حکمتیار پس از انتخابات نیز مذاکراتی با دولت افغانستان برای پایان جنگ داشته‌است.
وی با روی کار آمدن حکومت محمد اشرف غنی دوباره چانس خودش را آزمود و این بار بر وفق مراد آن بوده است.
رییس‌جمهورغنی، معاون و مشاور امنیت ملی‌اش را براى استقبال از گلبدين حكمتيار، به شهر جلال‌آباد در شرق کشور فرستاد.
سروَر دانش، معاون ریيس جمهوری، در مراسمی از آقای حکمتیار دعوت كرد به كابل، پايتخت، بيايد.
حکمتیار در دیدار با دانش و اتمر در ننگرهار گفت که اگر نمی‌توانید با یکدیگر کار کنید، یکی یکی کنار بروید. ما دنبال تشکیل حکومت ائتلافی در افغانستان نیستیم!
این نشان می‌دهد که با ورود حکمتیار به کابل، حکومت وحدت ملی در شرف فروپاشی قرار دارد و بعید به نظر نمی‌رسد که به دنبال آن طرح برگزاری انتخابات زودهنگام روی دست گرفته شود؛ انتخاباتی که حکمتیار یکی از رقبای جدی سایر کاندیدان خواهد بود.
شرکت حکمتیار در انتخابات، به معنی بَرنده‌گی قطعی او است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا