آخرین اخبارجهانسیاست

حکم نهایی «قصاب بالکان» از سوی دادگاه لاهه صادر می‌شود

قرار است حکم نهایی دادگاه لاهه سه شنبه آینده در پیوند به پرونده راتکو ملادیچ فرمانده نظامی صرب‌ها در جریان کشتار سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ میلادی اعلام شود.


به نقل از یورونیوز، این دادگاه پیش از این در سال ۲۰۱۷ میلادی جرم «نسل کشی» را علیه راتکو ملادیچ به دلیل قتل عام مسلمانان سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ میلادی تایید و او را به حبس ابد محکوم کرده بود.
حکم روز ‌سه‌شنبه تصمیم نهایی خواهد بود که دادگاه علیه مردی که به «قصاب بالکان» مشهور است صادر خواهد کرد.
جنگ بوسنی بدترین و خونین‌ترین جنگ اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود.
انتظار می‌رود راتکو ملادیچ که اکنون ۷۸ سال دارد، روز سه‌شنبه در دادگاه لاهه حاضر شود و مادران بسیاری مردان و پسرانی که جمعشان به ۸ هزار نفر می‌رسید و در جریان فرماندهی ملادیچ قتل عام شده بودند نیز در این روز مقابل دادگاه دست به تجمع خواهند زد.
اگرچه به دلیل شیوع ویروس کرونا حضور خبرنگاران در صحن دادگاه لاهه ممنوع است، اما حکم نهایی در ساعت ۱۳ به وقت گرینویچ به صورت آنلاین اعلام خواهد شد.
راتکو ملادیچ که تا پیش از دستگیری در سال ۲۰۱۱ میلادی، برای مدت یک دهه «فراری» بود، در نهایت به اتهام نسل کشی در سربرنیتسا همچنین ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در طول جنگ بوسنی محاکمه شد و قضات دادگاه او را به دلیل سازماندهی کمپین «پاکسازی قومی» برای بیرون راندن مسلمانان و بوسنیایی‌ها از مناطق کلیدی یوگسلاوی پیشین با هدف ایجاد «صربستان بزرگ» گناهکار شناختند.
دادستان‌های پرونده اعلام داشتند که راتکو ملادیچ به عنوان بخشی از کار پاکسازی قومی برای بیرون راندن مسلمانان، «شخصاً» بر کشتار منطقه سربرنیتسا نظارت داشته است.
در برخی فلم‌های مربوط به دوران قتل عام، راتکو ملادیچ دیده می‌شود که در میان کودکانی که به همراه مادرانشان باید با اتوبوس از سربرنیتسا خارج می‌شدند چاکلیت پخش می‌کند، آنهم دقیقاً در زمانی که مردان و پسران جوان شهر به دستور او گروه گروه به جنگل منتقل و اعدام می‌شدند.
جنگ بوسنی که طی سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ میلادی در جریان بود حدود ۱۰۰ هزار کشته و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار آواره برجای گذاشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا