آخرین اخبارافغانستانتحلیل

حکومتی که با ناتوانی و توطیه پیش می‌رود!

چند عامل مشخص وجود دارد که سبب اصلی بحران‎های کنونی به شمار رفته و روی وضعیت کلی کشور تاثیر خاص دارند: یکی از عوامل، ضعف مدیریتی ارگ است…



روز گذشته جنوب کشور شاهد رخدادهای خونینی بوده است که در آن‎ها دست‌کم بیش از ۳۰۰ نفر کشته و زخمی شدند. حمله بر فرماندهی پولیس ولایت پکتیا، ۴۱ کشته و ۱۶۰ زخمی و حمله به ولسوالی اندر ولایت غزنی ۳۰ کشته و ۶۰ زخمی برجای گذاشت.
طبق روال همیشگی، سران حکومت وحدت ملی به نشر اعلامیه پرداختند و این حملات را کار « دشمنان مردم افغانستان» دانستند که همه‌روزه مردم را به خاک و خون می‎کشند.
واقعیت تلخ اما، چیز دیگری‌ست که همواره در پشت پرده لفاظی‎ها، محکوم کردن‎ها و مسئولیت را به دوش دیگران انداختن‎ها پنهان نگهداشته می‎شود.
جمله« دشمنان مردم افغانستان» آن قدر گنگ، مبهم و به دور از واقعیت است که حتا ارزش واکاوی و محک زدن را ندارد، چه برسد به آن که روی آن تکیه کنیم و فریب لفاظی‎های ارگ‌نشینان را بخوریم.
در یک کلام اگر خلاصه کنیم، حکومت موجوده توان تامین امنیت را ندارد و سررشته امور اداری و امنیتی کشور را از دست داده است؛ چه اگر مدیریت درست در رده‎های بلند حکومتی وجود داشته باشد، هیچ‎گاه چند سازمان تروریستی نمی‎تواند در برابر حکومتی که ارتش و پولیس و امنیت ملی مسلح دارد ایستاد شده و حمام خون به راه بیاندازند.
باید بررسی شود که چه عواملی درکار است که این‌گونه در هرگوشه کشور جوی خون جاری می‎شود، ولسوالی‎ها پی‌هم سقوط می‎کنند و سربازان این وطن در مواضع شان قتل عام می‎شوند، بحران از کجا سرچشمه می‎گیرد و عاملان آن در داخل کشور کی‎ها هستند.
چند عامل مشخص وجود دارد که سبب اصلی بحران‎های کنونی به شمار رفته و روی وضعیت کلی کشور تاثیر خاص دارند: یکی از عوامل، ضعف مدیریتی ارگ است. حلقه که در ارگ جابجا شده و تمام سرنوشت کشور را در دست گرفته، در بعد مدیریتی نشان داده که ضعیف و بی‌عرضه است و نمی‎تواند کشور بحران زده‎ای مثل افغانستان را مدیریت کند.
عامل مهم دیگر رویارویی حکومت با رهبرانی است که از ارکان و پایه‎های اصلی نظام موجوده به شمار می‎روند. این رهبران نظام کنونی را پایه‌ریزی کردند که حکومت وحدت ملی در بستر آن شکل گرفت. اکنون حکومت موجوده علیه همین رهبران توطیه کرده و در پی حذف آن‏ها از صحنه سیاسی کشور است. این عملکرد سران ارگ‌نشین بالای امنیت تاثیر بد گذاشته و باعث شده که گروه‎های تروریستی مخالف نظام، جبهه را خالی انگاشته و دلیرانه به ایجاد رعب و وحشت بپردازند.
پاسخ مخالفان مسلح نظام به برنامه صلح حکومت، همواره انفجار و انتحار و قتل و کشتار بوده، ولی ارگ بر مذاکرات صلح تاکید کرده و همان راهی را در پیش گرفته که سلف آن در پیش گرفته و به جایی نرسید.
به تازه‎گی مذاکرات چهارجانبه صلح که در عمان برگزار شده بود، نیز به شکست مواجه شده و گودال دیگری را در برابر خوش‎باوران اتاق فکر قدرت در ارگ به جا گذاشت. پاسخ مخالفان گلوله است و پاکستان هم با استفاده از طالبان، همه‌روزه حملات خونینی را در هر گوشه کشور راه‌اندازی می‎کند، ولی شورای امنیت ملی و کرسی‌نشینان دهلیزهای تاریک ارگ توطیه علیه رهبران سیاسی را واجب‌تر از غذای شب دانسته و توطیه طراحی می‎کنند.
اگر وضعیت به همین گونه ادامه پیدا کند و سران ارگ‎نشین دست از توطیه علیه رهبران بر ندارند و قاطعانه در برابر تروریستان برخورد نشود، وضع وخیم‎تر شده و احتمال سقوط حکومت به دست مردم می‎رود.
حکومتی که نمی‎تواند با سه ارگان مسلح امنیتی، جلو چند گروه تروریستی را بگیرد، مطمئناً مقصر اصلی و دقیق جاری شدن جوی‎های خون است و باید شرافتمندانه کنار برود.
ظاهر شکوهمند – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا