آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

حکومت افغانستان و دیپلماسی با پاکستان

این عمل نابخردانه خواهد بود، بدون سهم گیری پاکستان ممکن نیست در افغانستان صلح برقرار گردد. آیا از گزینه نظامی کار می‌گیرد ؟ من باور نمی‌کنم زیرا افعانستان این توان را ندارد که با پاکستان مقابله نظامی کند.

عمران خان چندی قبل گفته بود که او آرزو دارد یک حکومت موقت در افغانستان تشکیل شود که برای صلح کار کند، زیرا حکومت فعلی مانعی در راه صلح است. گرچه گفته های عمران خان با واقعیت نزدیک است ولی او به حیث رییس یک کشور خارجی، آنهم کشوری که در مسایل و مشکلات افغاشنستان دخیل است، حق ندارد با این وضاحت اظهار نظر کند. حکومت افغانستان حق داشت اعتراض کند.
امروز باردیگر عمران خان باعث خشم دولتمردان کابل شده؛ زیرا وی خواسته گفته های قبلی خود را توجیه کند و گفت :«پیشنهاد من برادرانه» بود. گرچه این بار عمران خان با صراحت به مسایل داخلی افغانستان اشاره نکرده بلکه گفته‌های قبلی خود را به نوعی توضیح داده، بازهم حکومت افغانستان میتوانست این گفته را مداخله بنامد و اعتراض کند. اما حکومت افغانستان این بار پاکستان را تهدید می‌کند و هشدار می‌دهد که « اگر پاکستان به سیاست‌های مداخله جویانه‌اش پایان ندهد، افغانستان گزینه‌های دیگری نیز روی میز دارد.». واقعآ ؟ افغانستان گزینه های دیگری در دست دارد ؟
دیپلماسی حتا در مراودات روزانه میان مردم به معنی مدارا، حوصله، نرمش و جستجوی بهترین راه برای تآمین اهداف تلقی می‌شود. در روابط میان کشور ها هم همینگونه است. نمیشود روابط خود را در سطح بین‌المللی روی تهدید و زور گویی، بخصوص که توان انجام دادن آن را نداشته باشیم، نیست.
ترامپ که مغرور از قدرت نظامی و اقصادی ایالات متحده امریکا به چنین گفتار ها و روش ها در سطح بین‌المللی روی آورده حتا متحدین خود را نا راضی ساخته است. همه با اتفاق هم می‌گویند که او قواعد بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد. وانگهی او در این مورد کاملآ آزاد نیست. مثال : تعرفه های گمرکی علیه چنین و اروپا باعث عکس العمل این کشور ها شد که ضرری بر اقتصاد امریکا نیز بود.
افغانستان چه گزینه هایی روی میز دارد که با آن پاکستان را تهدید میکند ؟ سرحدات و گمرک های خود را بروی پاکستان میبندد و سرحد تورخم را میبندد که پاکستان را توبیخ کند ؟ روابط دیپلمتاتیک خود را با پاکستان قطع میکند ؟ این عمل نابخردانه خواهد بود، بدون سهم گیری پاکستان ممکن نیست در افغانستان صلح برقرار گردد. آیا از گزینه نظامی کار می‌گیرد ؟ من باور نمی‌کنم زیرا افعانستان این توان را ندارد که با پاکستان مقابله نظامی کند.
نه ! زبان تهدید و زورگوئی در مراودات جهانی

نویسنده

داکتر کریم پاکزاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا