آخرین اخبارافغانستانسیاست

نی:

حکومت باید از تامین امنیت رسانه‌ها اطمینان دهد

نهاد حمایت‌کننده‌ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) با نشر اعلامیه‌ای از حکومت وحدت ملی خواسته است که از تامین امنیت جامعه‌ رسانه‌‌ای به رسانه‌ها اطمینان بدهد.

نهاد حمایت‌کننده‌ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) با نشر اعلامیه‌ای از حکومت وحدت ملی خواسته است که از تامین امنیت جامعه‌ رسانه‌‌ای به رسانه‌ها اطمینان بدهد.
به گزارش خبرگزاری دید، در این اعلامیه که امروز (یک‌شنبه، ۹ سرطان) به نشر رسیده، آمده است که حکومت باید به رسانه‌ها گزارش دهد که از زمان تهدید رسانه‌ها توسط گروه طالبان تاکنون در مورد تامین امنیت رسانه‌ها چه اقدامی انجام داده است.
همچنان این نهاد گفته است که حکومت وحدت ملی با توجه «جدی» به تامین امنیت رسانه‌ها و مصئونیت جانی خبرنگاران، باید این اطمینان را بدهد که از آزادی بیان و رسانه‌ها حمایت می‌کند.
کمیسیون نظامی گروه طالبان حدود یک هفته‌ پیش (دوشنبه، ۳ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای، به شماری از رسانه‌ها هشدار داده بود اگر اعلانات تجارتی را که علیه این گروه نشر می‌کنند، متوقف نکنند، از سوی جنگ‌جویان این گروه هدف قرار خواهند گرفت.
این گروه در اعلامیه‌اش برای توقف نشر این اعلانات به رسانه‌ها فرصت یک‌هفته‌ای داده بود که این مهلت فردا (دوشنبه، ۱۰ سرطان) پایان می‌یابد.
به‌دنبال این تهدید، نهادهای حامی رسانه‌ها و شماری از مدیران رسانه‌ها به تهدید گروه طالبان واکنش نشان دادند. نهاد نی تهدید رسانه‌ها توسط گروه طالبان را «جنایت علیه بشریت» خوانده، گفته بود که هیچ گروهی بر مبنای قوانین ملی و بین‌المللی نمی‌تواند رسانه‌ها را تهدید کند. همچنان فدراسیون نهادهای ژورنالیستان و رسانه‌های افغانستان اعلام کرده که هیچ گروهی حق تعیین تکلیف برای رسانه‌ها را ندارد.
جان بس سفیر ایالات متحده‌ امریکا در کابل نیز به این تهدید گروه طالبان واکنش نشان داده و از طالبان خواسته بود که تهدید خبرنگاران را متوقف کند.
به‌دنبال آن، ریاست ‌جمهوری نیز در اعلامیه‌ای تهدید رسانه‌ها توسط طالبان را در مغایرت با ارزش‌های انسانی و اسلامی خوانده، گفته بود که حکومت افغانستان برای تأمین امنیت خبرنگاران، دفترهای رسانه‌ها و فعالیت رسانه‌ای از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.
همچنان نمایندگی سازمان ملل متحد نیز در واکنش به این تهدید از گروه طالبان خواست که تهدید علیه رسانه‌ها را پس بگیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا