آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

محقق:

حکومت باید سیاست یک بام و دو هوا را کنار بگذارد/ حمله طالبان به جاغوری کلید جنگ داخلی است

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی به دنبال برخی تنش‌ها در غزنی و همچنان تصمیم کمیسیون انتخابات مبنی بر سه حوزه‌ای شدن انتخابات در این ولایت واکنش نشان داده و به برخی مسایل اشاره کرده است.
همچنان آقای محقق به هشدار طالبان مبنی بر حمله به مناطق هزاره‌نشین ولایت غزنی واکنش داشته و گفته است که این حمله می‌تواند کلید جنگ داخلی ویرانگر در کشور باشد.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد محقق به دنبال نشر این موضوع که کمیسیون انتخابات ولایت غزنی را به سه حوزه انتخاباتی تبدیل خواهد کرد، واکنش نشان داده و گفته است که این مسئله سیاست یک بام و دوهوای حکومت در قبال یک قوم خاص است.
محقق:« توزيع حوزه ولايت غزنى به سه حوزه انتخاباتى، هم بر خلاف قانون انتخابات است وهم بيانگر تبعيض ناروا ميان اقوام باهم برادر افغانستان و تلاش سازمان‌يافته براى مقابله با حضور قانونمند برخى اقوام در ولسى جرگه، عاليترين مرجع تصميم‌گيرى كشور می‌باشد.»
آقای محقق به استقلالیت کمیسیون انتخابات را نیز مورد سوال قرار داده است: ازجانب ديگر عدم اعتناء حكومت به طرح احزاب سياسى و تاكيد بر سيستم فرسوده «اس ان تى وى» و اعمال قانون شكنى‌ها و دوگانه عمل كردن‌هاى شان نشان می‌دهد كه فشار حكومت بالاى كميسون انتخابات بحدّى زياد است كه اين كميسون از حق استقلال كامل خود بر خوردار نبوده و مجبور است تحت تأثير حكومت عمل نمايد.
از سوی دیگر، معاون دوم ریاست اجرایی به مسئله ناامنی در غزنی اشاره کرده و آن را برخاسته از تبانی برخی حلقات قوم‌گرا در ارگ و طالبان زیر تاثیر آن می‌داند.
محقق در این مورد نگاشته است:« آنچه كه قضيه را بيشتر از پيش پيچيده می‌سازد، اخطارها و آمادگى حمله طالبان بالاى جاغورى و برخى ولسوالى‌هاى هزاره نشين ديگر غزنى است كه براى اولين بار طى ١٨ سال گذشته است كه طالبان حكومت را كنار گذاشته و مستقيم بالاى يک قوم اعلان جنگ می‌كند؛ در حالی كه روش طالبان قبلاً چنين نبوده و شعارشان جنگ با نيروهاى خارجى وحكومت بوده است.»
در این مقال، آقای محقق از حکومت خواسته است که سیاست یک بام و دو هوا را کنار گذاشته و اگر با تفکر حمله به قوم هزاره همسو نیست، طالبان را سرکوب کرده و جلو تصمیم کمیسیون انتخابات را مبنی بر سه حوزه‌ای کردن انتخابات در غزنی بگیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا