آخرین اخبارافغانستانسیاست

دیدبان شفافیت:

حکومت در ارائه اطلاعات به رسانه‌ها بی‌پروایی می‌کند

به دنبال اعتراض ۳۰ رسانه مبنی بر محدودیت بر حق دسترسی به اطلاعات از سوی حکومت، دیدبان شفافیت امروز در یک نشست خبری می‌گوید که حکومت در ارائه اطلاعات و تطبیق قانون سهل انگاری می‌کند.

به دنبال اعتراض ۳۰ رسانه مبنی بر محدودیت بر حق دسترسی به اطلاعات از سوی حکومت، دیدبان شفافیت امروز در یک نشست خبری می‌گوید که حکومت در ارائه اطلاعات و تطبیق قانون سهل انگاری می‌کند.
به گزارش خبرگزاری دید، سید اکرام افضلی رییس اجرایی دیدبان شفافیت امروز چهارشنبه (۱۶دلو) کمیسیون حق دسترسی به اطلاعات را که سال گذشته ایجاد شد، به بی‌پروایی در این مورد متهم کرد.
افضلی افزود که کمیسیون حق دسترسی به اطلاعات با مشکلات بنیادی مواجه است.
او افزود: «متاسفانه که در قسمت تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات حکومت سهل‌انگاری کرده و حتی اگر بگویم که کمیسیون حق دسترسی به اطلاعات را به گروگان گرفته است، درست خواهد بود».
رییس اجرایی دیدبان شفافیت از حکومت خواست که موانع فراراه قانون حق دسترسی به اطلاعات را بردارد و نهادهای مهم همچون ریاست جمهوری، دادگاه عالی، دادستانی کل و پارلمان افغانستان بالاتر از قانون عمل نکنند.
اما کمیسیون حق دسترسی به اطلاعات بر مستقل بودن این اداره تاکید کرده و گفته است: « کمیسیون به عنوان یک ادارۀ مستقل بر نقش نظارتی و حمایتی خود در تقویت فرهنگ اطلاع‌رسانی تعهد داشته و از طریق تدویر برنامه‌های آگاهی‌دهی به مسئولین ادارات، نهادهای مدنی، نهادهای اکادمیک، نهادهای مردمی و نشست‌های مختلف، کوشش نموده است».
این کمیسیون برخلاف رسانه‌های معترض در افغانستان با نشر اعلامیه‌ای افزوده است که آمارهای کمیسیون حق دسترسی به اطلاعات نشان می‌دهد که وضعیت دسترسی به اطلاعات در این کشور رو به بهبود است.
به دنبال اعتراض رسانه‌ها، وحید عمر مشاور در امور روابط عامه و استراتژیک و ارتباطات ریاست جمهوری ناوقت دیروز به خبرنگاران گفت که حکومت برای فراهم‌سازی حق دسترسی به اطلاعات متعهد است.
آقای عمر افزود که نیت ادارات دولتی برای اطلاع‌دهی دقیق و شفاف است و اگر در این راستا کوتاهی صورت گرفته باشد، ناشی از مشکلات تخنیکی بوده است.
مشاور رییس جمهور غنی اطمینان داد که دولت افغانستان در صدد حل این مشکل است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا