آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

حکومت در تلاش تعویق نشست قطر تا برگزاری لویه جرگه است

حالا به نظر می‏رسد که رهبری حکومت وحدت ملی تلاش دارد که نشست قطر پس از برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح برگزار شود.

رسانه‏‌ها گزارش کردند که نشست قطر قرار است با پنج روز تاخیر برگزار شود. این تاخیر در حالی پیش آمده است که قرار بود نشست قطر با حضور نمایند‏گان حکومت افغانستان در اواسط ماه اپریل برگزار شود. شورای رهبری مصالحه اعلام کرده است که حکومت در این دوره از گفت‏وگو شرکت می‏کند.
گفته می‏‌شود تصمیم تاخیر در برگزاری نشست قطر در دومین جلسه شورای رهبری مصالحه گرفته شده است. به طور روشن قرار بود که نشست قطر در ۱۴ اپریل برگزار شود. شورای رهبری مصالحه اعلام کرده است که نشست دوحه در تاریخ ۱۹ و ۲۱ اپریل برگزار شود.
حالا به نظر می‏رسد که رهبری حکومت وحدت ملی تلاش دارد که نشست قطر پس از برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح برگزار شود. قرار است که لویه جرگه مشورتی صلح در نهم ماه ثور برگزار شود.
این روز‏ها دیده می‏‌شود که آمادگی برای برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح گرفته شده است. قرار است لویه جرگه مشورتی با حضور ۲۵۰۰ تن برگزار شود.
مسئولان برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح اعلام کرده‏اند که در این جرگه تعریغی از صلح ارایه خواهد شد و درعین حال چارچوب گفت‏وگو با گروه طالبان نیز تعیین خواهد شد.
یک هیئت احتمالی از نمایندگان حکومت در نشست قطر منتشر شده است. شورای رهبری مصالحه این روز‏ها دارد روی آجندایی کار می‏نماید که با آن در نشست قطر شرکت کند و با نمایند‏گان طالبان گفت‏وگو نمایند.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور تلاش دارد از نتایج لویه جرگه مشورتی صلح در نشست دوحه استفاده نماید.
در پنج دور از گفت‌‏وگوی‌‏های صلح نمایندگان طالبان با دپیلمات‌‏های ایالات متحده امریکا روی خروج نیرو‏های خارجی از افغانستان به گونه جدی بحث کرده‏‌اند.
تا این جای کار که نمایندگان طالبان حاضر نشده است با حکومت افغانستان داخل گفت‏وگو شوند، حرف و حدیث روشنی در پروسه صلح دارند.
هنوز روشن نیست که حکومت با کدام آجندا نمایند‏گان خودش‏ را به نشست دوحه می‏فرستد. روی همین علت رییس جمهور غنی سعی دارد پس از برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح به سراغ نشست قطر برود.
حتا این احتمال این نیز وجود دارد که تاریخ برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح تغییر کند.
بدون شک حکومت در لویه جرگه مشورتی مسایلی را با نمایند‏گان مردم شریک خواهد ساخت و همین طور مشوره‌‏های نمایندگان جرگه را هم دریافت خواهد کرد.
شماری از دسته‏های انتخاباتی و حلقات سیاسی روی کار شورای رهبری مصالحه اعتراض دارند و می‏گویند که حکومت هنوز در روند صلح یک جانبه عمل می‏کند.
سخنگویان حکومت گفته‏‌اند که برای نشست قطر یک تیم مذاکره کننده قوی و فراگیر شکل خواهد گرفت. شورای رهبری مصالحه قرار است خطوط سرخ، هیئت اشتراک کننده در نشست قطر، ترکیب هیئت مذاکره کننده و صلاحیت‏ها و مسئولیت‏‌های تیم مذاکره کننده را تصویب نماید.
با این وجود، انتظار داریم که لویه جرگه مشورتی صلح در فضای امن برگزار شود و نتایج آن حکومت را در نشست قطر کمک نماید.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا