آخرین اخبارافغانستان

حکومت در تلاش تکرار تقلب انتخابات گذشته است

تیفا یا انتخابات شفاف افغانستان اعلام کرده است که حکومت در تلاش تکرار تقلب انتخابات ریاست‌‏جمهوری سال ۲۰۱۴ است.
به باور این نهاد ناظر انتخاباتی، تقلب و تخطی‏‌های انتخاباتی در افغانستان به یک امر معمول مبدل شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد نعیم ‏ایوب‏زاده رییس انتخابات شفاف افغانستان « تیفا » می‎گوید، ریاست‏‌جمهوری تلاش دارد تا تقلب دور قبل انتخابات ریاست‏جمهوری کشور را در انتخابات آینده تکرار کند.
آقای ایوب‏زاده، همچنان فرمان رییس ‏جمهور را مبنی بر آغاز کار کمیته گزینش، خلاف قانون انتخابات عنوان می‏کند و می‏‌گوید، اشرف‏غنی، به دنبال این است که افراد مورد نظر‏ش را در راس کمیسیون انتخابات قرار دهد.
تیفا، برکناری رییس کمیسیون انتخابات را از سوی ریاست‌‏جمهوری بی دلیل خوانده است.
وی، اقدامامت اخیر حکومت را در برابر کمیسیون، سنگ اندازی‎ها و ایجاد چالش از سوی این نهاد، فراراه انتخابات خوانده وتاکید کرد که رهبران حکومت، تمام روندهای ضروری برای برگزاری یک انتخابات شفاف و به موقع را متوقف ساخته‎اند.
ایوب‎زاده تاکید کرده است که با در نظرداشت مشکلاتی که فراراه کمیسیون‌های انتخاباتی وجود دارد، برگزاری یک انتخابات شفاف در سال آینده ممکن نیست.
رییس تیفا در آخر خاطر نشان ساخت که گروهی کوچک در ارگ ریاست جمهوری به دلیل عدم برخورداری از پشتوانه و حمایت مردمی، از برگزاری انتخابات به شدت هراس داشته و با تعویق زمان انتخابات تلاش می‌کند عمر حکومت را طولانی‌تر بسازد.
در کنار این نهاد انتخاباتی، رهبران سیاسی، قومی و احزاب سیاسی نیز ریاست‏‌جمهوری را به دخالت در کار کمیسیون انتخابات متهم می‏کنند.
شورای تفاهم احزاب و جریان‏های سیاسی منتقد حکومت، طی نشست‌‏های جداگانه خواستار اصلاحات گسترده و بنیادی در کمیسیون انتخابات شده‎اند.
دو هفته قبل، رییس‏جمهور ‏غنی، نجیب‏الله احمدزی، رییس کمیسیون انتخابات را عزل کرد؛ عزلی که از سوی شماری به شمول احمدزی غیر قانونی خوانده شد.
براساس جدول اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات، قرار است انتخابات شورا‏های ولسوالی‌‏ها و مجلس نمایندگان در ۱۶ سرطان سال آینده برگزار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا