اسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

حکومت در صدد سبوتاژ ائتلاف نجات!

در پی ایجاد ائتلاف نجات از سوی رهبران سیاسی ناراضی از سیاست‌های ارگ، تب و تاب سیاست و زد و بندهای سیاسی در کشور بلند رفته و هر جناح می‌خواهد به نفع خودش امتیاز بگیرد.
در این میان آنچه برجسته‌تر به نظر می‌رسد تلاش‌های حکومت برای به هم زدن ائتلاف و ایجاد فاصله میان رهبران آن است.
خبرهایی که از ارگ به بیرون درز کرده، حاکی از آن است که حکومت نمایندگانی را برای زیر فشار قرار دادن رهبران ائتلاف به ترکیه فرستاده، تا این ائتلاف را در نطفه خنثا کند.
ائتلاف ملی نجات افغانستان در حالی شکل گرفت که ارگ ریاست جمهوری با سیاست‌های استبدادی و تک‌روانه از یک‌سو سبب بی‌اعتمادی مردم نسبت به برنامه‌های حکومت شد و از سوی دیگر زمینه‌های گسترش جنگ را به شمال کشور هموار کرد.
اکنون که جنرال دوستم، عطا محمد نور و محمد محقق سه چهره پرنفوذ سیاسی کشور ائتلافی را برای اصلاح حکومت و جلوگیری از رفتن ارگ به سوی سیاست‌های قومی ایجاد کرده‌اند، ارگ اما به شدت در تکاپو افتاده تا جلو فعالیت این ائتلاف را بگیرد.
لالی حمیدزی و معصوم استانکزی دو مامور حکومت هستند که به ترکیه رفته‌اند تا هم یکی از محورهای ائتلاف را با وعده و وعید از جریان بیرون بکشند و هم ترکیه را زیر فشار بگذارند تا این کشور فشارهایش را بالای جنرال دوستم وارد سازد تا وی از موضع‌اش عقب‌نشینی کند.
در داخل کشور نیز حکومت آرام ننشسته و به هر دری می‌زند تا در برابر ائتلاف نجات برای خودش لابی جمع کند .
جمع کردن شماری از باشندگان یک بخش شهر کابل در ارگ و گردهمایی‌های گروه‌های سیاسی در بخش دیگری از شهر نشان‌دهنده تلاش‌های حکومت برای سبوتاژ ائتلاف نجات افغانستان است.
مهم‌تر از تمام این تلاش‌ها خاموشی رییس اجرایی حکومت است. داکتر عبدالله تا چندی پیش به شدت از استبداد رای رییس‌جمهور شکایت می‌کرد، ولی بعد از حوادث خونین چهارشنبه کابل و شکل‌گیری ائتلاف نجات افغانستان به یک‌باره خاموشی اختیار کرده و دم نمی‌زند.
به نظر می‌رسد داکتر عبدالله در بدل ماندن با تیم ارگ و پرهیز از ائتلاف امتیازهای خوبی از سوی ریاست جمهوری دریافت کرده است.
تلاش‌های حکومت به این‌ها ختم نمی‌شود. علم کردن چهره‌های گمنام قومی از اقوامی که این رهبران منسوب به آن می‌باشند یکی دیگر از تلاش‌های ارگ برای تخریب جایگاه رهبران ائتلاف نجات است.
تاسیس جریانی به نام «جنبش نوین» با رهبری چند چهره گمنام سیاسی و دیدار با شماری از باشندگان غرب کابل تلاشی است در این راستا.
پناه‌ بردن به سناتوران امریکایی و سفارت امریکا از دست و پا زدن‌های دیگر ارگ است. سفر جان مک‌کین با شماری دیگر از سناتوران امریکایی یادآور سفرهای جان کری، وزیر خارجه پیشین امریکا در اوایل تشکیل حکومت وحدت ملی است.
اکنون مسئولیت بزرگی متوجه رهبران ائتلاف نجات است که با تدبیر و هوشیاری کامل به پیش رفته و نگذارند که عناصر مخرب چه از بیرون و چه از درون ائتلاف در پی تخریب آن برآمده و این جریان نیرومند را منحرف بسازند.
اگرچه رهبران ائتلاف نجات سیاستمداران کارکشته و باران دیده‌اند، ولی همیشه کسانی در کمین نشسته‌اند تا هر جریان ملی را تخریب کرده و به اهداف کوچک فردی و سمتی خویش برسند.
ظاهر شکوهمند – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا