آخرین اخباراجتماعافغانستان

حکومت محلی دایکندی در انحصار تیم سیاسی


فعالان مدنی دایکندی و شماری از باشندگان این ولایت امروز در کابل، طی یک کنفرانس مطبوعاتی خواهان برکناری معصومه مرادی، والی این ولایت شدند. آن‌ها می‌گویند: معصومه مرادی یک شخص بی‌کفایت است و هیچ کاری بدون اجازه شوهرش انجام داده نمی‎‌تواند”، اگر کسی بخواهد در ولایت عریضه کند نخست باید به مقام «شوهریت» مراجعه نماید.”
عباس کامگار، یکی از این فعالان مدنی می‌گوید: مردم از بی‌کفایتی والی دایکندی به ستوه آمده‌اند. معصومه مرادی یک شخص بی‌کفایت است که از زمان حضورش تاکنون، ده قتل در این ولایت صورت گرفته است اما عامل هیچ‌کدام آن‌ها شناسایی نشده است. بیشتر از ده‌میلیون افغانی اختلاس کرده است.” همین‌اکنون که در این‌جا حضور داریم، شوهر خانم والی به من بیشتر از چندین باز زنگ زده و وقتی جواب ندادم به‌گونه اخطار برای من پیام داده و نوشته:« بچیم، تو این‌قدر کلان شدی که تلفن من جواب نمیتی؟‍»
ثریا توحیدی، باشنده‌ی ولسوالی میرامور می‌گوید:” آمده‌ام تا صدای خود را به گوش مسوولان برسانم. من از آقای رییس جمهور می‌خواهم که اگر دایکندی را به کسی هدیه نداده‌اید، از ظلم حاکمان نجات دهید. وی خطاب به رییس اجراییه می‌گوید: در زمان مبارزات انتخاباتی می‌گفتید قدرت را به مردم برمی‌گردانیم، اگر آن قدرت را توسط معصومه مرادی می‌خواهید برگردانید، ما قبولش نداریم.
وی می‌افزاید: ما فکر می‌کردیم حضور خانم مرادی در دایکندی از مشکلات خانم‌ها در این ولایت بکاهد. اما اسناد و شواهدی که وجود دارد نشان می‌دهد، خانم مرادی برعکس آن‌چه تصور می‌شد، کار خانم‌ها را آسان نکرده بلکه در بیشتر موارد به مشکلات آنان افزوده است.
ثریا می‌گوید: درد مردم دایکندی والی شدن یک خانم نیست، درد ما فساد و ناکارآیی والی است.
سخی سعادت می‌گوید: دیگر زمان آن رسیده است که اگر حکومت به خواست مردم پاسخ ندهد، مبازرات مردم بیشتر و جدی‌تر ‌شود.” ما به باداری و قلدری نیاز نداریم. ما به کارایی و مدیریت سالم نیازمند هستیم. هر فرد که در یکی از ادارات دایکندی کار می‌کند، باید پشتوانه حزبی داشته باشد وگرنه استخدام نمی‌شود. در ولایت دایکندی خانم والی فقط یک سمبول است و تصمیم‌گیرنده‌ی اصلی شوهرش می‌باشد. با وجود این‌که هیچ‌گونه وظیفه رسمی ندارد.”
سخی در ادامه می‌گوید: بعد از تقرر خانم مرادی، اوضاع ولایت دایکندی در زمینه‌های مختلف نسبت به گذشته بدتر شده است. از تهدید رسانه‌ها گرفته تا فساد اداری و مالی. چند روز قبل شوهر خانم مرادی به اداره منابع بشری دایکندی رفته و مدیر آن بخش را لت کرده است. فاصله بین مردم و حکومت محلی هر روز بیشتر می‌شود. خلیل پیلوت (شوهر معصومه مرادی) و تیم همراهش در پی ترور بعضی از فعالان مدنی و شخصیت‌های این ولایت هستند و اگر جلو خودسری این فرد گرفته نشود، شاهد یک فاجعه در این ولایت خواهیم بود.
فعالان مدنی می‌گویند: “ما اسنادی در دست داریم که نشان می‌دهد شوهر خانم والی، کارهای اداری حکومت محلی را مختل کرده و هیچ‌کس جلودار این فرد نیست.”
در آخر این کنفرانس فعالان مدنی با خواندن یک قطع‌نامه خواهان توجه مسوولان حکومت مرکزی به این ولایت شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا