آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

حکومت موقت برای غنی حکم کودتا را دارد

یک نگاه مخالفان سیاسی رییس جمهور غنی هنوز هم شکل‌گیری اداره موقت است. عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی و از منتقدان سیاسی آقای غنی، در تازه ترین مورد گفته که باید حکومت موقت شکل بگیرد تا راه برای گفت‌وگو با گروه طالبان باز شود.

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در سخنرانی افتتاحیه‌ دوره شانزدهم شورای ملی برای نخستین‌ بار برخی از رقبای سیاسی خودش را متهم به رفتار کودتایی علیه خود کرد. از این سخن و واکنش رییس جمهور غنی چند برداشت می‌توان بیرون داد. یکی این که برای رییس جمهور غنی شکل‌گیری اداره موقت در افغانستان، حکم « کودتا» را دارد.
همزمان با داغ شدن فرآیند صلح با گروه طالبان به منظور دست یافتن به یک توافق سیاسی، بحث شکل‌گیری اداره موقت در کشور به گونه جدی مطرح گردیده است. موضوع ایجاد اداره موقت در کشور درست زمانی داغ شد که گروه طالبان به کرات اعلام کردند که حاضر نیستند با حکومت افغانستان داخل گفت‌وگو شوند. زیرا، برای طالبان حکومت افغانستان مشروعیت حقوقی و سیاسی ندارد و رییس جمهور غنی دست نشانده ایالات متحده امریکا است.
جناح‌های سیاسی نیز از این فرصت پیش آمده و از امتناع طالبان برای گفت‌وگو با حکومت، استفاده کردند که به گونه گسترده تبلیغات پخش کردند که حکومت موقت با موافقت امریکا شکل می‌گیرد.
اما پاسخ رییس جمهور غنی همواره به ایجاد اداره موقت منفی بوده و بارها تاکید کرده که طرح ایجاد چنین حکومتی در بیرون از افغانستان ریخته می‌شود و اداره موقت برای کابل پاسخ گو نیست.
یک نگاه مخالفان سیاسی رییس جمهور غنی هنوز هم شکل‌گیری اداره موقت است. عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی و از منتقدان سیاسی آقای غنی، در تازه ترین مورد گفته که باید حکومت موقت شکل بگیرد تا راه برای گفت‌وگو با گروه طالبان باز شود.
رییس جمهور حتا موضوع شکل‌گیری اداره موقت را در لویه جرگه مشورتی صلح مطرح کرد. در نهایت اعضای جرگه فیصله کردند که با چنین حکومتی موافق نیستند. قطع‌نامه ۲۳ ماده‌ای این جرگه چنین می‌گوید.
زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در اخیراً در گفت‌وگو با طلوع نیوز به گونه ضمنی از ایجاد اداره موقت اعلام حمایت کرد. اختلاف آقای غنی و خلیلزاد هنوز پابرجا است و گمان می‌رود بخشی از اختلاف این دو چهره ایجاد حکومت موقت باشد.
گروه طالبان تاکنون در این مورد ابراز نظر روشنی نکردند و به نظر می‌آید که با حکومت موقت موافق باشند. باری عمران خان نخست‌وزیر پاکستان هم پیشنهاد حکومت موقت را به رییس جمهور غنی داد که در گام نخست با واکنش تند ریاست جمهوری مواجه گرید.
با آن که قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان سال جاری برگزار شود اما، شکل گیری اداره موقت بالای این روند نیز سایه اندخته است. برای همین خیلی‌ها در خصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تردید دارند.
از دید واژه شناسی، کودتا یک کلمه فرانسوی است که داخل زبان فارسی شده است و به معنای ضربه زدن ( ناگهانی) به « دولت » است. حالا وقتی رییس جمهور می‌گوید شماری از رقبای سیاسی‌اش در پی کودتا است، واضح می‌شود که مراد آقای غنی از کودتا دقیقاً چیست.
این در حالی است که جناح‌های سیاسی رییس جمهور غنی را متهم می‌کنند که نسبت به روند صلح نگاه تخریبی دارد.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا