آخرین اخبارافغانستانسیاست

عطا محمد نور خطاب به ارگ:

خارجی‌ها را به رخ ما نکشید، آن‌ها نمی‌توانند با خشم مردم مقابله کنند


عطا محمد نور والی بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی می‌گوید:« ما کسانی بودیم که به ارگ مشروعیت دادیم، ارگ نمی‌تواند مرا برکنار کند، زیرا حکومت مرکزی حکومت منتخب نیست و حکومت ۵۰-۵۰ است، ارگ طرف مذاکره ما است نه مافوق ما.»
به گزارش خبرگزاری دید، امروز (شنبه، ۲جدی) عطا محمد نور در جمعی از هواداران‌اش در مراسم بزرگ‌داشت از سال‌روز شهادت «عبدالقادر ذبیح‌الله» در شهر مزار شریف، طی سخنرانی خود گفت: والی باقی خواهم ماند تا زمانی که پروژه‌های داعش‌سازی و طالب‌سازی به کلی نابود شود.
آقای نور همچنان از عبدالله عبدالله به عنوان چهره‌ای یاد کرد که به آرمان‌ها و اهداف حزب جمعیت اسلامی و شهدای آن خیانت کرده است.
آقای نور عبدالله را چهره طرد شده از سوی ملت خوانده، گفت: عبدالله عبدالله دیگر نماینده حزب جمعیت نیست و ما دیگر از طریق وی وارد مذاکره نخواهیم شد، بگذارید عبدالله عبدالله با گرفتن پروژه‌های پولی به استراحت در کاخ سپیدار خوش باشد.
آقای نور باهشدار به ارگ گفت که او، «مامور باد آورده و تعیین شده توسط رییس جمهور» نیست که بشود همچون دیگر والی‌های دست‌نشانده به اشاره‌ای از پست‌ مقام ولایت برکنارش کرد.
اظهارت آقای عطا محمد نور در حالی بیان می‌شود که هفته گذشته، رییس جمهور غنی اعلام کرد که استعفانامه وی را منظور کرده است و به جای وی شخص دیگری را به نام انجنیر داوود به حیث والی بلخ گماشته است.
عطا محمد نور اما، با توطئه خواندن برکناری خود از سمت ولایت بلخ، می‌گوید: «شما (ارگ و سپیدار) در تطبیق اهداف غیر مشروع خود از حضور جامعه جهانی و کشورهای خارجی سوء استفاده نکنید، آن‌ها هرگز نمی‌خواهند و توان آن را هم ندارند که خود را با خشم مردم افغانستان رو به رو کنند.»
وی با مار آستین خواندن عبدالله عبدالله، او را محکوم به توطئه علیه خود و حزب جمعیت کرده گفت: اگر ۲۰ تا ۳۰ فیصد ارگ بر علیه ما توطئه می‌کند عبدالله ۷۰ تا ۸۰ درصد توطئه‌گر است، او را حزب جمعیت به کرسی نشاند و حالا در پی ازهم‌پاشاندن این حزب برآمده است.
قابل یادآوری است که در این مراسم وکلای پارلمان، وکلای شورای ولایتی، ولسوالان، متنفذین مردمی و نماینده‌های حزب جمعیت اسلامی، وحدت اسلامی مردم افغانستان و جنبش نیز، حضور داشتند.
در همین حال، عبدالله رفیعی معاون شمال حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان ضمن حمایت همه جانبه از عطا محمد نور گفت: «ما از برکناری والی بلخ توسط رییس جمهور تعجب می‌کنیم، آن که برای خدمت به وطن کوشش می‌کند باید دست‌اش گرفته شود نه این‌که برکنار شود.»
از سویی هم، فدا محمد فرزام نماینده حزب جنبش ملی افغانستان در این مراسم، ضمن محکوم کردن توطئه علیه والی بلخ و نا امن کردن شمال اعلام کرد که «حکومت با لجاجت و تعصب در برابر والی بلخ ایستاده و دست به توطئه می‌زند.»
ارگ ریاست جمهوری در یک تصمیم غیر مترقبه اعلام کرد که عطا محمد نور را از ولایت بلخ عزل کرده و مهندس داوود را به عنوان والی جدید بلخ گماشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا