آخرین اخبارافغانستانسیاست

محمد حسین جعفری:

خارجی‌ها نمی‌توانند برای ما صلح بیاورند/ از زیاده‌خواهی، هردو طرف پرهیز کنند

محمد حسین جعفری معاون شورای اخوت اسلامی می‌گوید که فقط خود مردم افغانستان می‌توانند در این کشور صلح بیاورند و نباید از کشورهای بیگانه انتظار داشت که برای صلح تلاش کنند. او گفت که اگر هردو طرف معضله، از زیاده‌خواهی پرهیز کنند و منافع ملی را در نظر بگیرند، به صلح می‌رسیم.

محمد حسین جعفری فعال سیاسی و عالم دینی می‌گوید که فقط خود مردم افغانستان می‌توانند در این کشور صلح بیاورند و نباید از کشورهای بیگانه انتظار داشت که برای صلح تلاش کنند. او گفت که اگر هردو طرف معضله، از زیاده‌خواهی پرهیز کنند و منافع ملی را در نظر بگیرند، به صلح می‌رسیم.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد حسین جعفری فعال سیاسی و عالم دینی که در یک گفت‌وگوی تلویزیونی امروز سه شنبه (۸دلو) اشتراک کرده بود، می‌گوید که نباید از کشورهای بیگانه انتظار داشت که برای ما صلح بیاورند.
آقای جعفری با اشاره به مذاکرات میان امریکا و طالبان می‌گوید که بعید می‌داند با تلاش‌های این چنینی صلح در افغانستان تامین شود.
جعفری گفت: آقای زلمی خلیلزاد با دوستان شان و تیم ایشان بیش از ۹ ماه تلاش کردند و تمام تلاش و تمام زحمات با یک توییت متوقف شد؛ یعنی سرنوشت ۳۰،۴۰،۵۰ میلیون یا هرچه جمعیت افانستان است به یک توییت بستگی داشته باشد. این امکان پذیر نیست
این عالم دینی افزود که نباید انتظار داشته باشیم که قوت‌های خارجی برای ما صلح را تامین کنند. او اضافه کرد که اگر ما انتظار داریم قدرت‌های بیرونی، چه قدرت‌های بزرگ، کوچک و متوسط برای ما صلح بیاورند، این یک خواسته خیالی است. خود مردم افغانستان باید کنار همدیگر بشینند، تحمل پذیر باشند از راه گفت‌وگو و از راه مذاکره و همه ما هم باید به شریعت اسلامی تن بدهیم.
آقای جعفری معضله افغانستان را یک معضله منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای دانسته و می‌گوید که تنها مشکلات داخلی سبب جنگ نشده است.
به باور او، خارجی‌ها گفتند که برای ما صلح می‌آورند ولی ناامنی گسترش یافت، تروریزم گسترش یافت و مواد مخدر نیز افزایش یافت. خارجی‌ها نمی‌توانند برای ما امنیت و صلح را تامین کنند.
او با اشاره به این که هرجا خارجی‌ها پا گذاشته‌اند آن کشور بد بخت شده است، گفت: خارجی‌ها گفتند تروریزم را از افغانستان گم می‌کنیم تروریزم رشد کرد، خارجی‌ها به ما وعده دادند که امنیت می‌آوریم ناامنی را گسترش دادند، شما می‌بینید که شبانه روز چند نفر در کابل کشته می‌شوند. خارجی‌ها به ما گفتند که مواد مخدر را ریشه کن می‌سازیم ریشه کن که نشد هیچ، زیاد هم شد خارجی ها به ما گفتند به شما کمک می‌کنیم کشور را بازسازی کنید، شما در این ۱۸ سال دیدید از بازسازی کشورهای خارجی چه همسایه و غیر همسایه یک دانه‌اش را به من نشان بدهید.
محمد حسین جعفری در مورد شورای عالی صلح و این که در چند سال گذشته کارایی نداشته، می‌گوید که باید این شورا از افراد ثالث بی‌طرف تشکیل شود چون در چند سال گذشته تمام شخصیت‌هایی که در این شورا فعالیت داشته‌اند از جانب حکومت بوده و بنا بر این اعتماد مخالفان را نتوانست جلب کند.
گفتنی است که نزدیک به یک سال است که مذاکرات صلح میان طالبان و امریکا ادامه دارد، ولی تاکنون به نتیجه قابل لمس دست نیافته‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا