آخرین اخباراجتماعمنطقه

خانه علم و فرهنگ روسیه در کابل بازگشایی می‌شود

وزارت امور خارجه کشور گفت که مرکز «علم و فرهنگ روسیه» در کابل به زودی بازگشایی می‌شود.
احمد شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دیدارش با صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه کشور، از بازگشایی مرکز فرهنگی روسیه در کابل خبر داد.
هفته گذشته صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه کشور در رأس یک هیئت بلندپایه به مسکو رفت و با مقام‌های روسی از جمله سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار، آقای لاوروف ضمن تاکید بر گسترش همکاری‌ها با افغانستان، از بازگشایی مرکز علم و فرهنگ روسیه در کابل نیز خبر داد.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: مرکز فرهنگی روسیه در سال‌های پسین بازسازی شده است؛ اما تا کنون مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است. این مرکز در گذشته‌ها فعال بود.
خانه علم و فرهنگ روسیه در کابل، توسط اتحاد شوروی سابق در سال ۱۹۸۲ ایجاد شد که مدتی طولانی به عنوان جزیره صلح و پل ارتباط فرهنگی با افغانستان بود؛ اما در جنگ‌های داخلی ویران شده و به مرکز معتادان مواد مخدر مبدل شد.
روسیه بار دیگر به هدف گسترش روابط فرهنگی و داد و ستد علمی و اجتماعی خویش با افغانستان، این مرکز را بازسازی و آماده بهره‌برداری ساخته است.
پیشتر یک مقام سفارت روسیه در کابل گفته بود که حمايت از زبان روسی، افزایش خدمات تحصيلی روسيه، رشد همکاری‌ها بين موسسات تحصيلی افغانستان و روسيه، آموزش زبان روسی، پذيرش دانشجویان در موسسات تحصيلات عالی این کشور، حفظ روابط با دانش آموختگان، تامين روابط با نهضت‌ها و سازمان‌های جوانان، از وظايف عمده و اساسی مرکز علم و فرهنگ روسيه در کابل خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا