آخرین اخبارجهانسیاست

خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتمبر: دارایی‌های مسدودشده را به مردم افغانستان بازگردانید

خبرگزاری دید: برخی اعضای خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتمبر در نامه‌ای به جو بایدن رییس جمهور این کشور خواستار بازگردادن میلیاردها دالر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان به مردم این کشور شد.


به نقل از پلیتیکو، شماری از اعضای خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپمبر روز گذشته در نامه‌ای به جو بایدن رییس جمهور امریکا خواسته‌اند که فرمان اجرایی ماه فبروری را که عملاً دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان به ارزش ۷ میلیارد دالر را مسدود می‌کند، لغو کند.
هدف دولت بایدن از بلوکه نمودن این دارایی‌ها این بود که این منابع مالی از دسترس طا-لبان دور بماند.
در آن زمان، دولت بایدن امیدوار بود نیمی از این دارایی‌ها را برای به مردم افغانستان اختصاص دهد، در حالی که نیمی دیگر را به بستگان قربانیان ۱۱ سپتمبر اختصاص داد.
اما اعضای خانواده‌هایی که نامه را امضا کرده‌اند استدلال می‌کنند که هرگونه استفاده از این وجوه برای پرداخت به بستگان «از نظر قانونی مشکوک و از نظر اخلاقی اشتباه است» و این پول «تنها به مردم افغانستان تعلق دارد».
به گزارش نیویارک تایمز، نزدیک به دو دهه پیش، حدود ۱۵۰ نفر از اعضای خانواده قربانیان ۱۱ سپتمبر از چندین گروه از جمله القاعده و طا-لبان شکایت کردند، زمانی که دادگاه در یک حکم غیرقانونی دستور داد متهمان ۷ میلیارد دالر غرامت بپردازند.
این در حالی است که بحران انسانی در افغانستان شدت یافته و میلیون‌ها نفر از مردم این کشور گرسنگی می‌کشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا