آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانپاکستانجهانحقوق بشرخبر های مهمرسانه‌ها

خبرنگاران: اخراج فعالان رسانه‌ای کشور از پاکستان؛ ظلم به جامعه‌ی رسانه‌یی افغانستان است

خبرگزاری دید: شماری از خبرنگاران افغانستان که در اروپا و امریکایی شمالی بسر می‌برند، با تنظیم نامه‌ی سرگشاده از کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و دولت پاکستان خواسته اند تا از اخراج خبرنگاران و کارمندان رسانه ای افغانستان  از سوی اسلام آباد  جلوگیری کند. امضا کنندگان این نامه گفته‌اند که اخراج خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای افغانستان از پاکستان، نقض صریح حقوق انسانی و بشری آنان بوده و ظلم بزرگی به جامعه‌ی رسانه‌ای افغانستان است.

این نامه که امروز (یک‌شنبه، ۵ حمل) به رسانه‌ها فرستاده شده است، از کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و دولت پاکستان خواسته است تا از اخراج خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای افغانستان از آن کشور جلوگیری کند.

در این نامه آمده است که حکومت پاکستان به همه‌ی مهاجران افغانستان در آن کشور اطلاع داده است که مهلت حضور آنان -در هر حالتی- در ۲۷ حمل سال جاری- به پایان می‌رسد و پس از آن به صورت اجباری اخراج خواهند شد.

آنان گفته‌اند که این خبرنگاران در صورت اخراج از پاکستان، در افغانستان تحت تعقیب طا-لبان قرار خواهند گرفت و زندگی‌شان با خطرات جدی مواجه خواهد شد.

در این نامه آمده است که شماری از خبرنگارانی که در مرحله‌ی اول اخراج مهاجران و پناه‌جویان بدون اسناد افغانستان از پاکستان، از این کشور اخراج شده‌اند، اکنون یا در زندان طالبان هستند و یا مخفیانه و پنهانی زندگی می‌کنند.

امضا کنندگان این نامه از حکومت پاکستان و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان خواسته‌اند که راهکاری درنظر بگیرند که بر اساس آن خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای افغانستان تحت حفاظت قرار گیرند و از اخراج در امان بمانند.

آنان ابراز امیدواری کرده‌اند که حکومت جدید پاکستان و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به این خواست آن‌ها توجه و از اخراج خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای افغانستان جلوگیری کنند.

وزارت داخله‌ی پاکستان به تازگی به حکومت ایالتی پنجاب دستور داده است که مرحله‌ی دوم اخراج مهاجران افغانستان را از ۱۵ اپریل- ۲۷ حمل سال جاری آغاز کند.

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که در این مرحله دارندگان “کارت شهروندی افغانستان” (ای‌سی‌سی) اخراج می‌شوند.

پاکستان در نیمه‌ی دوم سال گذشته میلادی مرحله‌ی اول اخراج مهاجران بدون مدرک افغانستان را آغاز کرد.

بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد، پس از آغاز این مرحله، بیش از نیم میلیون مهاجر و پناه‌جو از پاکستان وارد افغانستان شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا