آخرین اخباراجتماعافغانستانحقوق بشرگزارش

خبرنگاران در گفت‌وگو با خبرگزاری دید:

خبرنگاران با خشونت فزیکی و روانی مواجه هستند وهیچ نهاد پاسخگو نیست

شماری از خبرنگاران افغانستان می‌گویند که خشونت علیه خبرنگاران پذیرفتنی نیست و نهادهای مسئول به قضایای پیرامون خبرنگاران رسیدگی کنند.

شماری از خبرنگاران افغانستان می‌گویند که خشونت علیه خبرنگاران پذیرفتنی نیست و نهادهای مسئول به قضایای پیرامون خبرنگاران رسیدگی کنند.
بلال نوری کرباسیان مدیر خبر یکی از رسانه‌های خصوصی به خبرگزاری دید گفت: خشونت در هر حالت بد و در برابر هرکه صورت گیرد زشت و ناپسند است.
کرباسیان افزود: نیاز نیست که خشونت علیه خبرنگاران را در قالب کلماتی بیان کنم که عام فهم نباشد، فکر می‌کنم همین قصه کوتاه کافیست. آخرین آزمون رسیدن به دانشگاه کابل بود که یکی از دوستانم که بسیار تلاش به درس‌هایش می‌کرد، به دانشکده‌ ژورنالیزم کابل کامیاب شد، اما نخواست به این دانشکده حتا سری بزند، وقتی ازش پرسیدم که چرا نخواست؟ برایم جواب جالبی داد او گفت: من چهار سال زحمت بکشم، بعد از آن با مشکلات یک رسانه مرا به کار استخدام کند، کارآموزی را سپری کنم، با مشکل سخنگوی وزیر را هماهنگ کنم، محافظان وزارت مرا پس‌رو و پیش‌رو کنند بعد یک کلیپ به دست بیاورم-آیا می‌خواهی همین‌گونه باشم؟
وی تصریح کرد: خبرنگاران در افغانستان تنها با خشونت فزیکی مواجه نیستند، بلکه با خشونت روانی هم مواجه هستند، اما این خشونت فزیکی از سوی نهادهای حکومتی و گروهای تروریستی به حدی بلند است که خشونت روانی را خبرنگاران و نهادهای حامی خبرنگاران از یاد برده‌اند.
در همین حال، رسول شهزاد خبرنگار و فعال رسانه‌ای در صحبت با خبرگزاری دید گفت: متأسفانه خبرنگاران همواره از سوی زورمندان و مسئولان امنیتی مورد خشونت قرار می‌گیرند و هیچ نهادی برای پیگیری این قضیه پاسخگو نیست.
شهزاد افزود: در تازه‌ترین مورد چندی پیش نیروهای امنیتی خبرنگاران را احمق خطاب کرده و تهدید به شلیک کردند. سخنگوی وزارت دفاع هم خبرنگاران را کور و کر و بی‌سواد خواند که این موارد فقط و فقط از سوی چند خبرنگار مورد انتقاد قرار گرفت ولی هیچ نهاد که مسئولیت شان رسیدگی به مشکلات خبرنگاران است به آن توجه نکرد.
وی تصریح کرد که تنها راه‌حل ایجاد نهادی برای رسیدگی به خشونت علیه خبرنگاران است که باید به صورت جدی کار کند و صلاحیت داشته باشد در غیر آن هیچ چیز تغییر نخواهد کرد.
سید حسین علوی خبرنگار افغان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری دید گفت که برخورد نهاد‌های امنیتی از جمله پولیس ملی در تهیه رویداد‌های جنایی و انتحاری با خبرنگاران نادرست است.
علوی افزود: نهادهای حامی خبرنگاران که به نام خبرنگاران پروژهایی را می‌گیرند، اما هیچ وقت از خبرنگاران حمایت نکرده‌اند، جز اینکه درآمدی برای خودشان باشد.
همچنین سید مهدی حسینی فعال رسانه‌ای به دید گفت که حکومت افغانستان در طول سالیان اخیر نتوانسته درک واضحی از جایگاه خبرنگاران و رسانه‌ها داشته باشد و آنان را به باد فراموشی سپرده است.
حسینی با بیان این که نهادهای حامی خبرنگاران فقط برای خود زراندوزی می‌کنند، افزود: از حکومت آینده می‌خواهیم تا قوانین پیرامون خبرنگاران و رسانه‌ها را عملی کرده و نقش تأثیر گذار آنان را نادیده نگیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا