آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستان

خبرنگاران: حرفه خبرنگاری در افغانستان «در حال انقراض است»

بیش از صد خبرنگار کشور در نامه‌ای از جامعه جهانی خواسته‌اند که در حفظ آزادی بیان در افغانستان سهم بگیرند. این نامه تحت عنوان «خبرنگاری در افغانستان در حال انقراض است» به آدرس سازمان گزارشگران بدون مرز فرستاده شده‌ است. این خبرنگاران خواستار ادامه فعالیت و حفاظت‌شان در افغانستان شده‌اند.


آنان همچنین از جهان خواسته‌اند که برای خبرنگاران پناهنده، زمینه فعالیت در خارج از کشور نیز فراهم شود و جامعه جهانی در جریان مذاکرات با طالبان، تعهدات مشخصی بگیرد.
در همین حال، کریستیان میهر رییس اجرایی سازمان خبرنگاران بدون مرز گفته ‌است که طالبان نشان داده‌اند که نمی‌خواهند آزادی بیان را در کابل و ولایت‌های دیگر، تحمل کنند.
با به قدرت رسیدن طالبان، فعالیت شمار زیادی از رسانه‌ها متوقف شده و ده‌ها خبرنگار، کشور را ترک کرده‌اند.
به تازگی فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران گفته ‌است که با تسلط طالبان بر کابل و ولایات، حدود ۱۵۳ رسانه از فعالیت بازمانده‌ است.
در گزارش تازه‌ای که از سوی فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران، روز جمعه، ۲۶ سنبله منتشر شد، آمده ‌است که علاوه بر توقف فعالیت این تعداد رسانه، شمار زیادی از خبرنگاران زن از کار محروم شده‌اند.
این نهاد در حالی که از افزایش روزافزون خشونت علیه کارمندان رسانه‌ای، حمله بر آزادی مطبوعات و امنیت جان روزنامه‌نگاران ابراز نگرانی کرده، افزوده ‌است که تاکنون ۷ هزار کارمند رسانه‌ای از تصرف کابل به دست طالبان، متأثر شده‌اند.
این نهاد همچنین گفته‌است که گزارش‌ها در مورد بازداشت، ضبط تجهیزات، لت‌و‌کوب و شکنجه خبرنگاران در حال افزایش است.
طالبان اما همواره اطمینان داده‌اند که فعالیت رسانه‌ها در چارچوب «شریعت اسلامی» ادامه می‌یابد. طالبان در عین حال، درباره تامین امنیت خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای ابراز آمادگی کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا