آخرین اخبارآزادی بیانافغانستانرسانه‌هاسیاستگزارش

روز جهانی دسترسی به اطلاعات؛

خبرنگاران شمال از اعمال محدودیت‌ها بر رسانه‌ها شکایت دارند

خبرگزاری دید: همزمان با روز جهانی دسترسی به اطلاعات، شماری از خبرنگاران در شمال کشور از اعمال محدودیت‌ها بر رسانه‌ها و خبرنگاران شکایت دارند. آن‌ها می‌گویند که طا-لبان محدودیت‌های دست‌وپا گیری بر رسانه‌ها اعمال کرده‌اند.

عکس از آرشیف است


شماری از خبرنگاران در شمال کشور به مناسبت روز جهانی دسترسی به اطلاعات می‌گویند که با محدودیت‌های اعمال شده، تهیه گزارش مشکل و تولید گزارش‌های تحقیقی ناممکن شده است.
به باور آن‌ها، دسترسی به اطلاعات از بنیادی‌ترین حقوق بشری شهروندان است و این امر دولت‌ها را مکلف می‌سازد تا اطلاعات را به عنوان امانت مردم، در اختیار آن‌ها قرار دهند.
خیبر ابراهیمی یکتن از ژورنالیستان آزاد معتقد است که دسترسی به اطلاعات یکی از مولفه‌های حکومتداری خوب است که باعث شفافیت و حسابدهی شده، زمینه نزدیک شدن روابط بین دولت‌ها و ملت‌ها را فراهم می‌سازد.
به باور وی، در قرن ۲۱ که زندگی مردم با اطلاعات گره خورده است، عدم دسترسی به اطلاعات زمینه شایعه پراگنی را مساعد ساخته و مردم را دچار ابهام و سر درگمی خواهد کرد.
خانم رحیمه یزدانی یکی دیگر از خبر نگاران ولایت بلخ می‌گوید که خبرنگاران همواره اطلاعات را از طریق وسایل ارتباط جمعی به دسترس مردم قرار می‌دهند، ازین رو دسترسی به موقع آنان به اطلاعات، زمینه فعالیت آزاد رسانه‌ها را مساعد ساخته و باعث شفافیت در حسابدهی و موجب اعتماد مردم بالای دولت می‌شود.
گروهی از خبرنگاران معتقد هستند که برای حل مشکل خبرنگاران باید کارتی تهیه شود که در یک سمت آن امضا و مهر ریاست اطلاعات و فرهنگ و در سوی دیگر آن امضا و مهر ریاست استخبارات طا-لبان باشد تا نظامیان در موقع تهیه گزارش برای آن‌ها مزاحمت خلق نکنند.
این خبرنگاران همچنین از مسئولان مربوطه در امارت می‌خواهند ضمن آغاز فعالیت کمیسیون دسترسی به اطلاعات، زمینه دسترسی به موقع خبرنگاران را به اطلاعات در مرکز کشور و ولایات مساعد سازد.
این در حالی است که پس از تسلط طا-لبان، صدها رسانه از فعالیت باز ماند و هزاران خبرنگار بیکار شد، اما مقام‌های طا-لبان می‌گویند که از دست رفتن پروژه‌ها سبب تعطیلی رسانه‌ها شده است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا