آخرین اخبارافغانستانسیاست

جمعیت اسلامی:

ختم بحران فلسطین، ریشه‌های بحران افغانستان را نیز می‌خشکاند/ یافتن راهی برای حل عادلانه بحران فلسطین مسئولیت جهانی است

جمعیت اسلامی افغانستان در واکنش به حملات و تجاوزات اسراییل بر فلسطینیان و کشتار بی‌رحمانی بیش از ۲۳۰ زن و مرد و کودک و جوان فلسطینی در حملات هوایی و زمینی، می‌گوید که یافتن راه حلی عادلانه برای این بحران مسئولیت جهانی است.


در بخشی از اعلامیه جمعیت اسلامی تاکید شده که تا زمان حل شدن این بحران، خاورمیانه آرام نخواهد شد.
اعلامیه از کشورهای مدعی حقوق بشر نیز به شدت انتقاد کرده و حملات اسراییل را تقبیح کرده است.
متن کامل اعلامیه:
فلسطین قلب خون چکان مسلمانان؛
جست‌وجوی راه حلی عادلانه برای بحران فلسطین یک مسئولیت جهانی است
درگیری اخیر میان اسرائیلیان و فلسطینیان در دهم می ۲۰۲۱ م/۲۰ثور ۱۴۰۰ خورشیدی در پی تنش‌هایی میان اسرائیلیان و فلسطینیان ساکن بخش اشغالی بیت‌المقدس شرقی آغاز شد و مدت یازده روز دوام داشت. این درگیری در پی آن آغاز شد که اسرائیلیان دست به تخلیهٔ این بخش از بیت‌المقدس از ساکنان اصلی مسلمان آن و آواره ساختن آنان زدند که به مقاومت فلسطینیان؛ ساکنان اصلی مواجه شدند.
اسرائیل در طی یازده روز، بی‌توجه به هشدارهای جهانی و مؤسسات حقوق بشری غزه شهری کوچک و پر جمعیت از فلسطینیان را مورد حملات بی‌رحمانهٔ هوایی و موشکی قرار داد و بیش از دو صد تن از ساکنان آن را که بیشتر زنان و کودکان بودند در زیر آوارهای خانه‌های شان کشت و ویرانی‌هایی بزرگ بر زیرساخت‌های این شهر وارد کرد.
سرانجام روز جمعه ۲۱ می ۲۰۲۱ / ۳۱/۲/۱۴۰۰ ه ش پس از وساطت‌هایی بین‌المللی و تلاش‌های کشورهای اسلامی، آتش بس برقرار شده است.
از سال ۱۹۴۸ که دولتی به نام اسرائیل در سرزمین فلسطین بنیاد شد؛ اسرائیل بی‌توجه به اعلامیه‌ها و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد پیوسته دست به جنگ افروزی و اشغال سرزمین‌های فلسطینی و اخراج و آواره ساختن ساکنان آن زده است و جنگ و درگیری میان اسرائیلیان و فلسطینیان تاکنون ادامه دارد و در طی این مدت میلیون‌ها فلسطینی از خانه و سرزمین شان اخراج و صدها هزار از آنان به دست نیروهای اسراییلی به شهادت رسیده‌اند.
هر بار پس از درگیری و جنگ‌های خونین آتش‌بسی به فشار و وساطت قدرت‌های جهانی به میان آمده، اما پس از زمانی این جنگ‌ها و درگیری‌ها باری دیگر آغاز شده است. این بار نیز -به یقین- آخرین جنگ اسرائیلیان و فلسطینیان نخواهد بود؛ دیر یا زود ما بدبختانه شاهد جنگ‌هایی دیگر در این سرزمین مقدس خواهیم بود.
تا زمانی که جامعهٔ جهانی برای معضل فلسطین یک راه حل عادلانه جست‌و‌جو نکند و دست متجاوز اشغالگر را کوتاه ننماید و زندگی کرامت‌مند فلسطینیان را در سایهٔ دولت فلسطینی مستقل مهیا نسازد؛ جنگ در فلسطین که عامل اساسی بحران خاورمیانه و منشأ بسیاری از عوامل افراطگرایی و خشونت در جهان اسلام است پایان نخواهد یافت و صلح و امنیت بر منطقه و جهان مستولی نخواهد گشت.
بسیار تعجب آور و پرسش بر انگیز است که برخی از کشورهایی که پیوسته مدعی دفاع از دموکراسی و حقوق بشرند؛ اندک‌ترین تخطی در این زمینه به شدیدترین وجه محکوم می‌کنند در برابر خفه کردن کودکان فلسطینی و تیر بستن آنان توسط سربازان اسراییلی مهر بر لب می‌نهند و سکوت می‌ورزند.
ملت مسلمان افغانستان که در طی بیش از چهار دههٔ طعم تلخ جنگ‌های تحمیلی و اشغال را با پوست و گوشت تجربه کرده و رنج ویرانی ها و تباهی آن را دیده است؛ رنج و درد فلسطینیان را بیشتر از دیگران درک می‌کند.
جمعیت اسلامی افغانستان ضمن محکوم کردن حملات وحشیانهٔ اسرائیل بر غزه از جامعهٔ جهانی و از سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و اتحادیهٔ کشورهای عربی می‌خواهد که برای پایان دادن به بحران فلسطین و در نتیجه بحران خاورمیانه راه حلی دایمی عادلانه برای آن جست‌و‌جو کنند که در آن حق مسلم فلسطینیان در داشتن دولتی مستقل به رسمیت شناخته شود و دست تجاوز اسرائیلیان بر حریم زندگی آنان کوتاه گردد.
این راه حل عادلانه برای پایان بخشیدن به جنگ فلسطین و بحران خاورمیانه بسیاری از ریشه‌های افراطگرایی در کشورهای اسلامی از جمله افغانستان را خواهد خشکاند و به استقرار صلح و امنیت جهانی نیز کمک خواهد کرد؛ از این رو جمعیت اسلامی افغانستان در کنار مردم فلسطین از حقوق مسلم آنان حمایت می‌کند و از همه تلاش های جامعهٔ جهانی و حمایت وجدان‌های بیدار در دفاع از حقوق فلسطینیان در سراسر جهان سپاس گزار است.
شورای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا