آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

بحران در واشنگتن؛ مک‌کال اظهارات کاخ سفید را در باره خروج از افغانستان «شرم‌آور و توهین آمیز» خواند

خبرگزاری دید: مایکل مک‌کال رییس کمیته روابط خارجی کانگرس امریکا انداختن تمام تقصیر خروج آشفته امریکا را از افغانستان به دوش دولت ترامپ از سوی کاخ سفید، خجالت آور و توهین آمیز خواند.

مک‌کال گفت که بایدن تصمیم نهایی را در مورد خروج سربازان از افغانستان گرفت.

او به شدت از اظهارات جان کربی سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری با رسانه‌ها انتقاد کرد.

مک‌کال گفت: اظهارات جان کربی در نشست خبری کاخ سفید مایه خجالت و توهین‌آمیز بود. رییس جمهور بایدن تصمیم نهایی را در مورد خروج سربازان و تاریخ آن گرفت. او مسئول ناکامی عظیم در برنامه‌ریزی و اجرای خروج سربازان از افغانستان است.»

کاخ سفید در گزارش فشرده بررسی خروج سربازان امریکایی از افغانستان اذعان کرده است که باید روند بیرون کردن نیروها را خیلی پیشتر در سال ۲۰۲۱ آغاز می‌کرد.

با این حال، سخنگوی کاخ سفید گفت که اشتباهات حکومت ترامپ وضعیت را برای نیروهای امریکایی پیچیده کرده بود.

او در دفاع از بایدن و با کنایه به ترامپ گفت: «او با طا-لبان مذاکره نکرد. او طا-لبان را نمی‌خواست به کمپ دیوید دعوت کند. او ۵ هزار جنگجوی طا-لبان را رها نکرد و نیروهای امریکایی را به اجبار به ۲۵۰۰ نفر کاهش نداد. بایدن در حالی قدرت را به دست گرفت که وضعیت را تغییر داده نمی‌تواست. او یک توافق را به ارث برده بود».

موضوع پایان حضور نیروهای امریکایی در افغانستان به موضوع جدال سیاسی میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها تبدیل شده است. به خصوص، جمهوری‌خواهان به دنبال به دست آوردن امتیاز سیاسی از سقوط تراژیک دولت افغانستان در پی خروج نیروهای امریکایی اند.

این در حالی است که بحران سیاسی در امریکا وارد فاز جدی تری شده و کارشناسان حتی احتمال جنگ داخلی را مطرح کرده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا