آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

خروج نظامیان؛ چراغ سبز امریکا به طالبان

پیش از نهایی شدن هر نوع توافقی با طالبان و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، گروه طالبان باید تن به اعلام آتش بس دهند. پیش از آتش‌بس از سوی طالبان، خروج نیروهای امریکایی از افغانستان می‌تواند برای کابل پیامدهای خطرناکی به همراه داشته باشد.

اخیراً وزارت خارجه ایالات متحده امریکا اعلام کرده است که نیروهای امریکایی پیش از سال ۲۰۲۰ افغانستان را ترک خواهند کرد. دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در سال ۲۰۱۶ به مردم امریکا گفته بود که تمایل دارد از ماموریت و جنگ افغانستان دست بکشد. در این مسئله هم شکی نیست که نگاه دولت فعلی امریکا به افغانستان و جنگ آن انتخاباتی است. ترامپ برای این که بتواند در انتخاباتی آتی(۲۰۲۰) امریکا رای بگیرد، نیاز به یک دستاورد دارد. خروج نیروهای امریکایی از افغانستان می‌تواند برای آقای ترامپ یک دستاورد تلقی شود.
خروج نیروهای امریکایی از افغانستان یکی از جدی‌ترین مطالبات گروه طالبان در گفت‌وگوهای صلح بوده است. حتا پیش از این گفت‌وگوها، هرگاه در افغانستان صحبت از صلح مطرح می‌شد، طالبان بحث خروج نیروهای خارجی یا امریکایی را مطرح می‌کردند.
اکنون استدلال نویسنده این است که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تا پیش از سال ۲۰۲۰ می‌تواند چراغ سبز امریکا برای گروه طالبان باشد. از سنبله سال گذشته که گفت‌وگوهای صلح به رهبری زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان آغاز شد، طالبان روی یک حرف تاکید کردند و آن تدوین جدول خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بود. امریکا اعلام کرده است که باید پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، گفت‌وگوهای صلح با طالبان به نتیجه برسد. قرار است که انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان سال روان برگزار شود. هفتمین دور از گفت‌وگوهای قطر به پایان رسیده است. زلمی خلیلزاد اعلام کرده که گفت‌وگوهای میان افغانی پس از نهایی شدن توافق امریکا با طالبان آغاز خواهد شد. شورای عالی صلح نیز اعلام کرده که ترکیب هیئت گفت‌وگو کننده کابل پس از چراغ سبز طالبان نهایی خواهد شد. طالبان تاکنون هر نوع گفت‌وگو با حکومت افغانستان را رد کرده است. شاید امریکا توافق با طالبان را نهایی کند و امضای آن را موکول به گفت‌وگوهای میان افغانی.
پیش از نهایی شدن هر نوع توافقی با طالبان و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، گروه طالبان باید تن به اعلام آتش بس دهند. پیش از آتش‌بس از سوی طالبان، خروج نیروهای امریکایی از افغانستان می‌تواند برای کابل پیامدهای خطرناکی به همراه داشته باشد. عجله امریکا در روند صلح و خروج از افغانستان واقعاً خطرناک است. روس‌ها هم دقیقاً با همین شتاب زدگی افغانستان را ترک گفتند. حواث پس از خروج روس‌ها از افغانستان برای همگان روشن است که چه بوده. چیزی دیگر که در گفت‌وگوهای صلح و نهایی شدن توافق با طالبان مهم است، تضمین بین‏المللی است. جامعه جهانی باید پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان برای ما تضمین کند. نگرانی این است که دیپلمات‌های امریکا به گونه واضح گفته‌اند که در گفت‌وگوهای صلح، اولویت منافع کاخ سفید است. زلمی خلیلزاد به کرات تاکید کرده که طالبان و دیگر گروه‌ها نباید از خاک افغانستان علیه امریکا استفاده کنند.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا