آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

داکتر عبدالله:

خشونت‌ها در کشور ادامه مذاکرات صلح را دشوار ساخته است

رییس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که سطح بلند خشونت‌ها و ترورهای هدفمند در افغانستان حکومت و هیئت مذاکره کننده دولت را در ادامه مذاکرات با وضع ناهنجاری مواجه ساخته است.


به گزارش خبرگزاری دید، داکتر عبدالله عبدالله عصر امروز دوشنبه(۴حوت) در سومین نشست کمیسیون امور منطقه‌ای و بین‌المللی شورای عالی مصالحه ملی با بیان این موضوع افزوده که میزان خشونت‌های کنونی قابل قبول نیست و خشونت‌ها و هدف‌گیری‌های کور باید پایان یابد.
رییس شورای عالی مصالحه ملی با کند دانستن روند پیشرفت گفت‌وگوهای صلح در دور دوم، آن را خلاف توقع دولت و مردم افغانستان عنوان کرده است.
عبدالله از جامعه‌ بین‌المللی و کشورهای منطقه خواسته است تا بر طالبان و کشورهایی که بر این گروه نفوذ دارند، فشار وارد کنند تا این گروه از فرصت‌های موجود برای قطع جنگ استفاده کرده و دوباره به میز مذاکره برگردند.
آقای عبدالله از تصمیم ایالات متحده‌ امریکا برای بازنگری توافق‌نامه‌ دوحه و ارزیابی تعهدات طرف‌ها به مفاد این توافق‌نامه استقبال کرده است. او ابراز امیدواری کرده است که امریکا با درنظرداشت اوضاع و شرایط تصمیم مناسب بگیرد.
محمد حنیف اتمر وزیر امورخارجه در باره‌ آخرین تلاش‌ها و طرح‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در حمایت از تلاش‌های صلح صحبت کرد.
آقای اتمر در چهار محور ذیل برای اشتراک کنندگان معلومات داد:
۱. دیپلماسی منطقه‌ای و مطرح کردن نگرانی‌های افغانستان در باره افزایش خشونت‌ها و استفاده‌ تبلیغاتی طالبان از سفرهای منطقه‌ای، سفرهای قریب‌الوقوع وزیر خارجه و هیئت افغانستان به ماسکو و اسلام‌آباد برای بحث درباره تلاش‌های صلح و کار مشترک با کشورهای آسیای میانه،
۲. بحث و مشوره‌های ساختارمند و نهادینه با ایالات متحده‌ امریکا در مرحله‌ بازنگری،
۳. دیپلماسی علما در سطح جهان اسلام و نامشروع خواندن جنگ در افغانستان،
۴. دیپلماسی زنان در حمایت از تلاش‌های صلح در هماهنگی با نهادهای داخلی و بین‌المللی.


محمدمعصوم استانکزی رییس هیئت مذاکره‌کننده‌ دولت طالبان را به بهانه‌تراشی و خودداری از حضور در میز مذاکره متهم کرده است. او در عین حال گفته است که هیئت مذاکره‌کننده‌ دولت در دوحه حضور دارد و هر لحظه آماده است با طالبان مذاکره کند.
سید سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح نیز از غیبت طالبان در میز مذاکره ابراز تأسف کرده و بر ادامه‌ مذاکره و یافتن راه حل سیاسی تأکید کرده است.
سفیران و نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی نیز بر آغاز مجدد مذاکرات، برگشت طالبان به میز مذاکره، کاهش و توقف فوری خشونت‌ها و قتل‌های هدفمند تأکید کرده‌اند. آنان همچنان اجماع داخلی،‌ منطقه‌ای و بین‌المللی را در حمایت از تلاش‌های صلح مهم خوانده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا