آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

نی:

خشونت علیه خبرنگاران ۱۰ درصد افزایش یافته است/ طالبان هنوز آزادی بیان را ابزار تبلیغاتی «دشمن» می‌دانند

نی یا حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید خشونت در برابر خبرنگاران نسبت سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است. همچنان این نهاد می‌گوید قاتلان اصلی خبرنگاران هنوز بازداشت نشده‌اند.

نی
به گزارش خبرگزاری دید، نی یا حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان امروز پنج‌شنبه(۲۵ جدی) در کنفرانسی آمار خشونت‌ها را در برابر خبرنگاران اعلام و همچنان نگرانی خویش را در پیوند به ترور و قتل‌های هدف‌مند خبرنگاران در کشور ابراز کرد.
به اساس یافته‌های نی، در سال ۲۰۲۰ میلادی ۸۱ مورد خشونت در برابر خبرنگاران در سراسر کشور انجام شده است. با این حساب، میزان خشونت در برابر خبرنگاران نسبت به سال قبلش ۱۰ درصد افزایش یافته است.
این ۸۱ مورد شامل، ۱۱ مورد قتل، ۱۶ مورد جراحت، سه مورد بازادشت، ۱۳ مورد لت‌وکوب، ۳ مورد احضار، ۳ مورد حمله، ۵ مورد اختتاف، ۲۳ مورد تهدید و توهین و ۴ مورد سوءقصد می‌باشد.
با این حال، مجیب خلوتگر رییس اجرایی نی می‌گوید: اعترافات اخیر از متهمان دردی را دوا نمی‌کند، حکومت و نهادهای قضایی باید به مردم افغانستان واضح بسازد که یما سیاوش، اکبر نیکزاد، الیاس داعی، ملالی میوند، یوسف رشید و… را کی کشته است.
او اضافه کرد: اگر حکومت فکر می‌کند که مردم افغانستان با اعترافاتی که در شبکه‌های اجتماعی نشر می‌شود، مردم قانع می‌شوند، این فکر غلط است. به باور خلوتگر، «اعترافات اخیر حتا تلویحی هم نشان نمی‌دهد که این‌ها قاتلان اصلی باشند، قاتللان اصلی خبرنگاران هنوز بازداشت نشده‌اند».
رییس اجرایی نی از حکومت می‌خواهد که در باره مصئونیت خبرنگاران اطمیان دهد: از رییس‌ جمهور و نهادهای امنیتی می‌خواهیم که برای حفظ جان خبرنگاران توجه لازم کنند تا از فرار خبرنگاران از کشور جلوگیری شود.
به باور او، قتل‌های هدفمند و ترور خبرنگاران، عنصر ویرانگر است و برآیند بدی در پی دارد: قتل‌های هدفمند سبب شده که تعدادی از همکاران ما از کشور فرار کنند و شمار زیاد دیگر دست به خودسانسوری بزنند.
از سویی هم، خلوتگر می‌گوید: به نمایندگی از خبرنگاران به قطر رفتیم، تیم مذاکره‌کننده دولت با مشکل حاضر به گفت‌وگو با ما شدند، اما تیم مذاکره‌کننده طالبان خودشان آمدند و با ما صحبت کردند.
اما، او می‌گوید در فکر طالبان تغییری را مشاهده نکرده است: به عنوان یک شهروند در فکر طالبان تغییری را ندیدم، طالبان هنوز هم آزادی بیان و رسانه را «ابزار تبلیغاتی غیرافغانی» می‌دانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا