آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاستصلح

خلق بحران؛ بی‌باروی به مردم‌سالاری و کودتا علیه جمهوریت

سخن گفتن از کودتا، تشکیل حکومت موازی، تشکیل حکومت همه شمول و غیر قانونی دانستن نتیجه انتخابات به باور نویسنده نوعی کودتا علیه دموکراسی، جمهوریت، مردم سالاری و تلاشی است در جهت تضعیف نظام. این نوع اقدامات بیشتر در جهت منویات گروه‌های مخالف نظام است تا ملت افغانستان.

از شامگاه روز گذشته که نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون انتخابات اعلان و در آن رییس جمهور غنی با کسب بیش از ۵۰ درصد آرا برنده شناخته شد. برخی حرکت‌های بحران آفرین آغاز شده که عقبه آن به زمان ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، زمان اعلام نتایج ابتدایی انتخابات و چند روز قبل بر می‌گردد، آغاز شد.
بیشترین بحران‌آفرینی‌ها در این دور انتخابات ریاست جمهوری از سوی تیم ثبات و همگرایی و حامیانش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
روایت تیم ثبات و همگرایی از بدو آغاز روند انتخابات، مبتنی بر «تقلب» و «فساد» بود. این تیم از همان اول با مطرح کردن این دو مقوله بحران آفرینی را آغاز کرد و سرانجام بحران آفرینی از شام گذشته به اوج رسیده است.
شام گذشته داکتر عبدالله نتیجه انتخابات را غیر قانونی خواند. چند روز پیش جنرال دوستم هشدار داد که حکومت موازی اعلام می‌کند و امروز نیز همایش‌هایی از سوی هواداران تیم ثبات و همگرایی در حال برگزاری است.
انتخابات برگزار شده، بازنده و برنده اعلام شده، رقابت شکل گرفته و بدون شک در هر دموکراسی و رقابت آزاد کسی برنده است و کسی بازنده. یعنی امکان ندارد که تمام رقابت کنندگان برنده میدان رقابت شوند. پس منطق رقابت دموکراتیک ایجاب می‌کند که برنده و بازنده وجود داشته باشد و یک نفر پیروز گردد. در چنین شرایطی، دموکرسی، مردم سالاری و تعهد به آن ایجاب می‌کند که بازنده برای برنده تبریک بگوید.
در افغانستان اما وضعیت دشوار و پیچیده است. به نظر می‌رسد که برخی رقابت کنندگان به دموکراسی، مردم سالاری و رقابت سالم باور نداشته و در پی تحمیل خواسته‌ها و منافع خویش بر دموکراسی هستند.
سخن گفتن از کودتا، تشکیل حکومت موازی، تشکیل حکومت همه شمول و غیر قانونی دانستن نتیجه انتخابات به باور نویسنده نوعی کودتا علیه دموکراسی، جمهوریت، مردم سالاری و تلاشی است در جهت تضعیف نظام. این نوع اقدامات بیشتر در جهت منویات گروه‌های مخالف نظام است تا ملت افغانستان .

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا