آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

خلیزاد: اشرف غنی می‌خواست طالبان بخشی از دولت او باشند/ او عامل فروپاشی نظام پیشین است

زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که تلاش اشرف غنی برای این که طا-لبان جزئی از دولت او باشند، عامل شکست مذاکرات صلح و فروپاسی دولت پیشین است.


به گزارش خبرگزاری دید، زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا در امور افغانستان گفت که تصمیم اشرف غنی مبنی بر ترک افغانستان همه از جمله واشنگتن را غافلگیر کرد.
خلیلزاد گفته که شب قبل از ترک غنی، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا با غنی تیلفونی صحبت کرده بود.
وی افزود که هیچ نشانه‌ای مبنی بر قصد غنی برای ترک افغانستان دیده نمی‌شد.
خلیلزاده گفت که اگر غنی به عنوان رییس جمهور حاضر به واگذاری قدرت می‌شد، شرایط افغانستان طور دیگری رقم می‌خورد.
به گفته خلیلزاد، یکی از دلایل شکست گفت‌وگوهای صلح میان دولت غنی و طالبان این بود که رییس جمهور پیشین با تشکیل حکومت جدید مخالف بود و می‌خواست طا-لبان جزیی از دولت خودش شود.
به گفته وی، دلایل زیادی در این ناکامی دخیل بود که مهم ترین آن فاصله بیش از حد میان طرف‌های مذاکره کننده در امر دستیابی به راه حل سیاسی و توافق بود.
در همین حال خلیلزاد گفت که فرار اشرف غنی روند انتقال صلح آمیز قدرت را برهم زد.
به گفته وی، قرار بود پیش از ورود نیروهای طا-لبان به کابل، یک هیئت با صلاحیت به دوحه برود و در مورد ایجاد یک حکومت همه‌شمول با نمایندگان طا-لبان به توافق برسد، اما به دلیل ایجاد خلاء نظام در کابل و فرار اشرف غنی همه چیز برهم خورد.
زلمی خلیلزاد افزود: «فرار رییس جمهور از افغانستان همه چیز را برهم زد و نیروهایی که در کابل بود از هم پاشید. به همین دلیل توافقی که برای ایجاد حکومت همه شمول شده بود نیز برهم خورد و طالبان وارد کابل شد».
زلمی خلیلزاد در مورد فعالیت القاعده در افغانستان نیز گفت که هرچند این گروه به کلی از بین نرفته اما افغانستان در حال حاضر تهدیدی در برابر امریکا نیست.
وی افزود که در صورت عملی شدن تعهدات طا-لبان، امریکا حاضر است طالبان را به رسمیت بشناسد.
خلیلزاد تصریح کرد: جهان منتظر است که آیا طا-لبان تعهداتی که داده‌اند عملی می‌کند یا خیر و اگر عملی کند زمینه تامین رابطه عادی میان جهان و طا-لبان فراهم می‌شود.
نماینده امریکا در این مصاحبه همچنین با اشاره به اهداف امریکا در افغانستان مدعی شد که این کشور توانست به بیشتر اهداف خود در افغانستان برسد که به باور وی یکی از این اهداف سرکوب القاعده بود.
وی مدعی شد: «هرچند القاعده به کلی از بین نرفته و در شماری از کشورها فعالیت دارد اما افغانستان در حال حاضر تهدیدی در برابر امریکا نیست. چون اسامه بن لادن کشته شد، تعداد زیادی اعضای القاعده یا زندانی و یا کشته شده‌اند».
زلمی خلیلزاد همچنین با اشاره به تلاش‌ها و ماموریت خود در رابطه با پایان جنگ و تامین صلح در افغانستان گفت که مردم افغانستان در مورد او قضاوت خواهد کرد.
وی مدعی شد که با هماهنگی کشورهای جهان و منطقه تلاش کرده تا راه حل سیاسی برای معضل افغانستان پیدا کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا