آخرین اخبارافغانستانسیاست

اشرف غنی:

خلیلزاد با من دشمنی می‌کرد چون «مسلمان» بودم/ عبدالله نمی‌خواست جمهوریت دوام یابد

خبرگزاری دید: محمد اشرف غنی، رییس جمهور فراری کشور در نخستین مصاحبه خود پس از سقوط جمهوریت، زلمی خلیلزاد و عبدالله عبدالله را عامل سقوط نظام دانست. او در این مصاحبه خود را نیز رییس جمهور قانونی دانست.

خلیلزاد با من دشمنی می‌کرد چون «مسلمان» بودم/ عبدالله نمی‌خواست جمهوریت دوام یابد

اشرف غنی در مصاحبهٔ تازه‌اش با شبکهٔ نشراتی ای‌بی‌ان چنین وانمود کرده است که دست‌های متعددی در سقوط جمهوریت نقش داشتند، به ویژه زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین ایالات متحده برای مصالحه افغانستان و عبدالله عبدالله رییس پیشین شورای مصالحهٔ ملی.
غنی در این مصاحبه گفته است که آقای خلیلزاد با طرح‌ها و وعده‌های خود قشر سیاسی افغانستان را تقسیم کرده بود. او این نماینده پیشین امریکا را یک فرد بی‌کفایت، مفسد و منفور خواند.
غنی گفت: خلیلزاد دو رو نه، بلکه نه روی دارد… من به آقای بلینکن (وزیر خارجه امریکا) گفتم که این شخص منفور شده است، مورد اعتماد اقشار مردم افغانستان و مخصوصاً جمهوری خواهان قرار نمی‌گیرد، به من وعده کرد که آقای سلمان احمد رییس بخش پالیسی شان مسئولیت را به دوش خواهد گرفت.
اما رییس جمهور غنی افزود که وقتی اعلامیه امریکا نشر شد به این موضوع اشاره نشده بود.
رییس جمهور پیشین افغانستان افزود که خلیلزاد در مذاکرات با طا-لبان سری رفتار می‌کرد: بار ها به خلیلزاد گفتم مسوده [توافقنامهٔ دوحه] را که تهیه کرده‌ای از آن به مرگ پشیمان خواهی شد اما او بر کارهایش تاکید داشت.
این در حالی است که زلمی خلیلزاد، اشرف غنی احمدزی را به عدم حمایت از روند صلح متهم کرده بود. اما غنی گفت که آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا به کرات به او گفته بود که طا-لبان حاضر نیستند با او مذاکره کنند.
او افزود که مشکل خلیلزاد همراه من این بود که افغان بودم و مسلمان بودم.
خلیلزاد تا اکنون در رابطه به این اظهارات غنی واکنش نشان نداده است.
غنی احمدزی ادعا کرد که مقامات امریکایی یک روز پیش از سقوط طوری وانمود کرده بودند که همه چیز تمام است.
او گفت صبح یک شنبه ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱، سفارت ایالات متحده اسنادهای خود را به آتش کشیده و کارمندان آن به میدان هوایی رفتند و حتی هزاران نفر از نیروهای قطعات صفری که مربوط امنیت ملی و از بهترین نیروهای افغانستان بودند را نیز تخلیه کردند.
غنی افزود: اگر این‌ها تصمیم داشتند که جمهوریت را حمایت کنند، چرا این نیروها را تخلیه کردند؟ و به کدام دلیل هرکسی را که همراه شان کار کرده بود از آشپز گرفته تا جنرال‌ها ویزه دادند.
محمد اشرف غنی گفت که بانک مرکزی افغانستان ماهانه ۲۰۰ میلیون دالر را از ذخایر پول افغانستان از امریکا می‌گرفت و برای استحکام بازار لیلام می‌کرد، اما این روند سه روز پیش از سقوط متوقف شد.
او گفت که آنتونی بلینکن در این خصوص برایش گفت که تعزیر سر تان نامده اما ما از آمدن طا-لبان تشویش داریم. مقدار را کم می‌کنیم اما پول برایتان روان می‌کنیم، اما پول روان نکردند.
او گفت که نگرانی امریکا از این بود که این پول‌ها به دست طا-لبان بیفتد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا