آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

خلیلزاد: پاکستان نقش ویژه‌ای در جنگ افغانستان دارد، چون رهبران طالبان در این کشور هستند

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور روند صلح افغانستان با صحبت در مورد توافق‌نامه امریکا-طالبان و وضعیت کنونی افغانستان می‌گوید که پاکستان مسئولیت و نقش ویژه‌ای در درگیری‌های افغانستان دارد، چنانچه رهبران گروه طالبان در پاکستان هستند.

به گزارش خبرگزاری دید، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور روند صلح با اشاره به وضعیت فعلی افغانستان گفته است که ایالات متحده به ترویج حل و فصل سیاسی بین طرف‌های درگیر در افغانستان متعهد است. وی تأکید کرده است که هیچ‌یک از طرفین نمی‌تواند از راه نظامی پیروز شود.

خلیلزاد در مصاحبه‌ای با صدای امریکا با اشاره به رخداد‌های دهه ۹۰ و پشتیبانی امریکا در جنگ علیه شوروی و سپس ترک این کشور که منجر به حادثه ۱۱ سپتمبر شد، گفته است: ما نمی‌خواهیم آن اشتباه گذشته را تکرار کنیم.

وی تأکید کرد که اگر طالبان بخواهند افغانستان را به زور تسخیر کنند، آن‌ها رسمیت بین‌المللی نخواهند داشت و به یک دولت منفور مبدل خواهد شد.

نماینده ویژه امریکا در رابطه به روند گفت‌وگوهای صلح میان‌افغانی گفته است که توافق‌نامه امریکا-طالبان زمینه را برای مذاکرات صلح میان‌افغانی فراهم کرد، اما متأسفانه جوانب از این فرصت مطابق به خواست مردم افغانستان برای صلح استفاده نکرده‌اند.

خلیلزاد گفته است: ما همیشه به دنبال راه‌ها و ابزار تسریع مذاکرات هستیم، زیرا راه‌حل نظامی به جنگ در افغانستان نمی‌بینیم. باید حل و فصل سیاسی صورت گیرد، توافق سیاسی برای صلح پایدار و ما در کنار آن می‌مانیم.

به گفته وی، این توافق‌نامه طالبان را متعهد به مذاکره برای تشکیل حکومت اسلامی جدید در افغانستان و آتش‌بس فراگیر کرد.

خلیلزاد می‌گوید: و باید یک فرمول سیاسی وجود داشته باشد. ارزیابی ما این است که دولت نمی‌تواند از شر طالبان خلاص شود و طالبان نمی‌توانند افغانستان را فتح کنند و دولتی داشته باشند که از حمایت اکثریت قریب به اتفاق افغان‌ها و حمایت بین‌المللی برخوردار باشد.

نماینده ویژه امریکا در ادامه بیان داشته است که عاقلانه‌ترین کار برای هر دو طرف این است که به گونه جدی و سریع تعامل کنند و به آرزوهای مردم افغانستان با توافق سیاسی پاسخ دهند.

وی با ابراز نگرانی از عدم پیشرفت در مذاکرات صلح میان‌افغانی گفت که می‌داند فاصله بین دو طرف زیاد است، اما آن‌‌ها باید منافع کشور را نسبت به منافع شخصی یا جناحی خود اولویت بدهند.

در رابطه به پاکستان، خلیلزاد خاطرنشان کرده است: بنابراین، پاکستان نقش و مسئولیت ویژه‌ای دارد، با توجه به این که بسیاری از رهبران طالبان در پاکستان مستقر هستند، (اسلام‌آباد) می‌تواند هرچه سریع‌تر برای تشویق صلح و حل و فصل سیاسی تلاش کند.

به گفته وی، جهان پاکستان را در مورد این‌که آیا هر کاری که می‌توانست برای ترویج صلح و حل و فصل سیاسی در افغانستان انجام داد یا خیر، قضاوت خواهد کرد.

این در حالی است که طالبان با حمله بر مراکز شهرها تا حدی توافق‌نامه دوحه را نقض کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا