آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

واکنش تند محقق به اظهارات خلیلزاد؛

خلیلزاد «پیشنهادهای هوایی» می‌دهد/ تمام حرف‌های او دروغ است

خبرگزاری دید: محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان مصاحبه اخیر خلیلزاد را «مستانه» توصیف کرده و در واکنش به آن گفته که او پیشنهادهای «هوایی» می‌دهد.

محمد محقق در واکنش به اظهارات خلیلزاد نماینده پیشین امریکا در امور افغانستان می‌گوید: «تمام بدبختی‌هایی که سر مردم افغانستان آمده از دست خلیلزاد است… همین اواخر که این مسئول مذاکره با طا-لبان بود از طرف ایالات متحده امریکا، این آدم هم آقای ترامپ را فریب داد هم آقای بایدن را فریب داد که گویا طا-لبان آن طا-لبان سابق نیست تمام کارش دروغ بر آمد».

محمد همچنان افزوده: اول گفت که این طا-لبان آن طا-لبان سابق نیست، این‌ها تغییر کردند، متعقد به حکومت همه شمول است، معتقد به این که تمام افغان‌ها در یک نظام باشند، ولی دیدیم که طا-لبان هیچ گونه تغییری نکرده بود.

محقق در بخشی از سخنانش خلیلزاد را اختیاردار اصلی افغانستان در دو دهه گذشته خوانده و اضافه کرد که او هم کرزی و هم غنی را کنترول می‌کرد.

محقق: «اگر منظور از جهان خلیلزاد و امریکا باشد، ما زیاد توقع نداریم، برای این که از ۲۰ سال به این طرف رییس جمهور افغانستان در حقیقت امریکایی بود و آقای خلیلزاد بود، اگر کرزی هم بود زیر اثر از این بود، اگر آقای غنی را هم آورد خلیلزاد آورد به زور آورد به زور ناتو آورد رای نداشتند، تمام از این ها به دست آقای خلیلزاد بود. اگر در دفعه آخر آقای غنی را به دروغ رییس جمهور ساخت هم آقای خلیلزاد ساخت اگر آقای غنی را فراری داد باز هم آقای خلیلزاد بود اگر طالبان را آورد هم ایشان بود».

محقق در پاسخ به این اظهار نظر خلیلزاد مبنی بر این که تا سیاسیون افغانستان «خطر» نکنند و به افغانستان نروند، هیچ کشور آن‌ها را حمایت نمی‌کند، گفته است که خلیلزاد «گپ‌های هوایی» می‌زند و افزوده که «ما آنجا برویم با طا-لبان چه کار کنیم، طا-لبان فقط یک حزب می خواهند که همان حزب طا-لب است همانی که تمام اختیارات در دست آن ها باشد».

محمد محقق می‌گوید که از خلیلزاد توقع دیگری وجود ندارد فقط همین که در امور افغانستان مداخله نکند کافی است.

او افزود که در قدم اول مذاکره را راه حل می‌داند ولی اگر طا-لبان مذاکره نکردند باز راه‌های دیگر را جستجو خواهند کرد، اما توضیح نداد که منظورش از راه‌های دیگر چه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا