آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

خواست قربانیان در توافقات صلح نادیده گرفته نشود

گروه هماهنگی عدالت انتقالی می‌گوید که همان‌طور که هزینه‌های جنگ در افغانستان غیرقابل تحمل می‌شود، تلاش‌ها برای مذاکرات صلح هم به تدریج قوی‌تر و جدی‌تر می‌شود.
به گزارش خبرگزاری دید، گروه هماهنگی عدالت انتقالی می‌گوید که اشرف غنی ريس جمهور به طالبان پیشنهاد صلح بدون قید و شرط داد. ایالات متحده امریکا در تلاش یک توافق سریع باطالبان بر اساس مهلت زمانی خودش است.
این گروه مدعی آن است که دولت افغانستان و متحدانش در جریان تلاش‌ها برای دست یابی به صلح، تنها به صورت نمادین به حضور و نقش قربانیان جنگ اشاره می‌کنند ولی در واقع قربانیان جنگ در گفت‌وگوهای صلح نادیده گرفته شده اند.
به باور این گروه، نشانه‌های آشکاری وجود دارد که نشان می‌دهد فرایند صلح افغانستان بر اساس چانه زنی میان یک دسته محدود از بازیگران قدرت که اغلب از طرف‌های درگیر منازعه نمایدگی می‌کنند، پیش برود.
گروه هماهنگی عدالت انتقالی می‌گوید چنین رویکردی نه تنها تضمین کننده عدالت نیست بلکه یک اشتباه استراتژیک در فرایند صلح ومصالحه نیز است؛ زیرا این رویکرد نمی‌تواند به صلح پایدارکه حافظ حقوق وآزادی‌های اساسی شهروندان و ارزش دمکراتیک باشد، منجر شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا