آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

خودسری‌های ارگ؛ وقتی حوصله سفیر امریکا سر می‌رود

اکنون احزاب سیاسی و نامزدان ریاست جمهوری تنها نیستند و بدون شک واکنش سفیر امریکا برای افغانستان، موجب خواهد شد که اشرف غنی عقب‌نشینی کند.

دیده می‌شود که عملکرد محمد اشرف غنی در این اواخر خُلق ایالات متحده امریکا را نیز تنگ کرده است. ابراز نظر جان باس سفیر امریکا برای افغانستان، دقیقاً می‌تواند دیدگاه دولت امریکا باشد.
سفیر جان باس در تازه‌ترین مورد در گفت‌وگو با طلوع‌نیوز گفته که موعد حقوقی وقانونی حکومت وحدت ملی به پایان رسیده است. او در بخشی از گفته‌هایش تاکید کرده است که روند عزل و نصب در کابینه بسیار پرسش برانگیز است.
سفیر امریکا در حالی از روند تقرری‌ها در کابل انتقاد می‌کند که به تازگی محمد اشرف غنی ۷تن را به عنوان سفیر افغانستان در کشورهای مختلف معرفی کرده است. در چهار ماه پس از نام‌نویسی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، آقای غنی دست کم ۱۶ فرمان و ۱۵ حکم برای عزل و نصب در سمت‌های رده‌ بالای دولتی صادر کرده است.
سفیر امریکا گفته که موعد قانونی حکومت به پایان رسیده است. به باور آقای جان باس اکنون یک دوره ویژه است و غنی و عبدالله نمی‌توانند همانند دوره قانونی به کار شان ادامه دهند.
بربنیاد ماده ۶۱ قانون اساسی افغانستان، موعد قانونی دوره کاری حکومت در جوزای سال پنجم به پایان می‌رسد.
نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و احزاب سیاسی، این روز ها تاکید دارند که پس از اول جوزا ادامه کار حکومت غیر قانونی است و دیگر حکومت وحدت ملی حضور خارجی ندارد.
اما از واکنش سخنگویان ریاست جمهوری بر می‌آید که محمد اشرف غنی اعتراض نامزدان را جدی نمی‌گیرد. سخنگویان ریاست جمهوری در برابر این اعتراض‌ها، تفسیر دادگاه عالی را مطرح می‌کنند.
داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت در خصوص دوره کاری حکومت اعلامیه داد و گفت که در ماده ۶۱ قانون اساسی حتا روز پایان کار رییس جمهور مشخص شده است. عبدالله در این اعلامیه از محدود شدن صلاحیت های ریاست جمهوری نیز یاد کرده بود.
پیشتر نامزدان انتخابات به کرات گفتند که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، به این علت که آقای غنی از نامزدان این روند است، باید صلاحیت‌هایش محدود شود.
سفیر امریکا با پرسش برانگیز خواندن تقرری‌ها، به گونه ضمنی گفته که صلاحیت‌های ریاست جمهوری بایستی کاهش یابد.
امروز پنج شنبه ( نهم جوزا) است و آقای غنی همچنان در ارگ حضور دارد و به فرآیند عزل و نصب در کابینه شدت بخشیده است.
هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری گفته که آقای غنی بربنیاد صلاحیت‌هایش به کار خود دوام می‌دهد.
به تازگی برخی از وزیران موضوع برکناری شان را از فیسبوک خبر شده‌اند. آقای عبدالله در جلسه شورای وزیران گفت که از نحوه برخورد ریاست جمهوری با وزیران کابینه، او خجالت می‌کشد.
در خصوص اظهارات سفیر امریکا در مورد دوره کار حکومت و روند عزل و نصب در کابینه، باور نویسنده این است که سرانجام آقای غنی کوتاه خواهد آمد و در باره عملکردش تجدید نظر خواهد کرد.
اکنون احزاب سیاسی و نامزدان انتخابات تنها نیستند و بدون شک واکنش سفیر امریکا برای افغانستان، موجب خواهد شد که اشرف غنی عقب‌نشینی کند.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا