آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

خودکامگی ارگ، همه را ناراضی ساخته است

برخی منابع آگاه این افشاگری را که در واقع همان بحران مشروعیت مورد ادعای رنگین دادفر اسپنتا در مورد حکومت رییس جمهور غنی را آشکار و عمیق می‌سازد، بخشی از گام‎های عملی حامد کرزی در برابر رییس جمهور تلقی می‎کنند


اگر جنرال عبدالرازق قوماندان پولیس قندهار که فرد مقتدر در آن حوزه و بسیار نزدیک به حامد کرزی است، مجلس بزرگی از منتقدان و مخالفان درون‎حکومتی رییس جمهور غنی را روزهای آینده در قندهار میزبانی کند، تقابل میان حامد کرزی و اشرف غنی وارد مرحله جدی می‌شود.
گفته می‎شود که جنرال مذکور تصمیم دارد تا برگزار کننده چنین اجلاسی باشد و به این منظور از شماری اعضای شورای ملی و چهره‎های منتقد حکومت و ارگ ریاست جمهوری دعوت به عمل آورده است. عطامحمد نور والی بلخ، امیراسماعیل خان، محمدیونس قانونی، رحمت الله نبیل، امرالله صالح، داکتر سپنتا و شماری دیگر به این جلسه دعوت شده‎اند.
به نظر می‎رسد که هشدارهای تهدیدآمیز رییس جمهور غنی در برابر کرزی رییس جمهور قبلی، با برکناری شیرمحمد آخوندزاده سناتور انتصابی، احمدالله علیزی مشاور رییس جمهور در امور حکومت‎داری محلی و بسم‎الله افغانمل والی زابل که خواستار تدویر لویه جرگه سنتی مورد نظر کرزی شده بودند و صدور فرمان بررسی شهرک «عینوی» قندهار، کارساز نبوده است.
روز قبل داکتر سپنتا که با رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی از اعضای رهبری گروه سیاسی بنام «محور مردم افغانستان » است، حکومت رییس جمهور غنی را گرفتار بحران مشروعیت معرفی کرد و خواستار تشکیل لویه جرگه سنتی شد. این در حالی بود که رحمت الله نبیل هفته گذشته در برنامه سیاه و سفید تلویزیون طلوع به افشاگری‎های بی‎سابقه در مورد تقلب انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳ پرداخت. برخی منابع آگاه این افشاگری را که در واقع همان بحران مشروعیت مورد ادعای رنگین دادفر اسپنتا در مورد حکومت رییس جمهور غنی را آشکار و عمیق می‌سازد، بخشی از گام‎های عملی حامد کرزی در برابر رییس جمهور تلقی می‎کنند. این منابع می‎گویند که حامد کرزی در صدد برگزاری لویه جرگه سنتی برای تشکیل یک حکومت موقت در جهت تدویر انتخابات زود‎هنگام ریاست جمهوری است.
به نظر می‌رسد که حامدکرزی در این تقابل و بازی بر سرقدرت با اشرف غنی، از حمایت روسیه و جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و تلاش دارد تا تمام منتقدین و مخالفان سیاسی درون و بیرون حکومت را در داخل افغانستان متقاعد به تدویر لویه جرگه سنتی و کنار زدن رییس جمهور غنی از مسند قدرت سازد. از قول او گفته می‌شود: آن‌گونه که من اشرف غنی را به ارگ بردم، همانگونه از ارگ بیرونش می‎کنم.
آیا کرزی می‌تواند رییس جمهور غنی را از ارگ بیرون کند و به حکومت او نقطه پایان بگذارد؟
اگر بازی قدرت و تقابل میان کرزی و غنی در مسیر غیر قابل برگشت برود، فاتح این ارگ خونین که در طول تاریخ خود، شاهد زورآزمایی‎ها و خون‎ریزی‎های بسیاری بوده است، چه کسی خواهد بود؟
آیا گلبدین حکمتیار متحد اصلی رییس جمهور غنی از میان رهبران تنظیمی و جهادی می‎تواند موفقیت و غلبه او را در این تقابل رقم بزند و تضمین کند؟
آیا امریکایی‌ها در این تقابل و بازی درونی قدرت، علی‎رغم شکل‎گیری یک ایتلاف گسترده از قندهار تا مزار و از جلال‌آباد تا هرات، هم چنان از رییس جمهور غنی به هر قیمتی حمایت خواهند کرد؟
محمد اکرام اندیشمند

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا