آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

عطا محمد نور:

خیزش‌های مردمی به قوای مسلح روحیه می‌دهند/ خروج امریکایی‌ها غیر مسئولانه بود/ طالبان نیروی کافی ندارند

عطا محمد نور رهبر جمعیت اسلامی و متحد کلیدی امریکا در شکست طالبان در سال ۲۰۰۱، دلیل پیشروی‌های سریع طالبان را در شمال کشور، لجاجت دولت و خروج «غیر مسئولانه» امریکا می‌داند.


به گزارش خبرگزاری دید، عطا محمد نور به تازگی در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفته است ارتش افغانستان به شدت کم‌روحیه است و خروج سریع واشنگتن باعث شد نظامیان افغانستان از نظر منطقی آمادگی لازم را برای حمله به طالبان نداشته باشند.
رهبر جمعیت اسلامی با اشاره به این‌که انتظار پیشروی سریع طالبان را به ‌ویژه در ولایت بدخشان نداشت، گفته است: برای من تعجب‌آور است که در ۲۴ ساعت، ۱۹ ولسوالی بدخشان بدون جنگ تسلیم شدند.


وی می‌گوید که در برخی مناطق شمار طالبان بسیار کم است، شاید حتی برای تصرف یک ولسوالی بسیار اندک باشد، با این حال نظامیان سلاح‌های خود را تسلیم کرده‌ و آن‌جا را ترک کردند.
رهبر حزب جمعیت اسلامی با انتقاد شدید از لجاجت رهبری دولت، افزوده است که دولت اغلب نظامیان را بدون قوای کمکی یا حتی غذا در میدان نبرد رها کرده و معاش آن‌ها را به طور نامنظم پرداخت می‌کند.
آقای نور با اشاره به حلقه داخلی ریاست جمهوری، گفته است که رییس جمهور اشرف غنی با یک گروه چهار نفره حکومت می‌کند.


عطا محمد نور می‌گوید که ارتش افغانستان پیش از اعلام بایدن در اواسط ماه اپریل برای پایان دادن به «جنگ بی‌پایان» روحیه خود را باخته بود و استخدام نیرو در ارتش کشور در حال حاضر ۶۰ درصد کاهش یافته و فساد به اوج رسیده است.
وی گفته است: در آن زمان، ما به دولت توصیه کردیم که آن‌ها باید روی روحیه ارتش کار کنند، آن‌ها باید متحد شوند، اما آن‌ها گوش ندادند.
او با انتقاد از استراتژی جنگی دولت، می‌گوید که رهبری نیروهای امنیتی و دفاع ملی کشور بیش از حد از واحدهای کماندو استفاده کرده است. به گفته وی، این امر شامل اعزام آن‌ها به جنگ بدون آمادگی‌های لازم برای تقویت و تأمین تجهیزات می‌شود و همچنین به آن‌ها دستور داده می‌شود تا ایست‌های بازرسی را کنترول و حفظ کنند، کاری که قرار نیست انجام دهند. به کماندوها استراحت کافی نیز داده نمی‌شود.


آقای نور می‌گوید هرچند قوای هوایی افغانستان پیلوت‌های کاملاً آموزش‌دیده دارد، اما آن‌ها بیش از حد مورد استفاده قرار می‌گیرند و کم‌تر به آن‌ها رسیدگی می‌شود. در نتیجه اکثر هواپیما‌هایی که برگشته‌اند، نمی‌توانند پرواز کنند و اکثر آن‌ها بدون مهمات هستند.
خروج غیر مسئولانه امریکا
رهبر حزب جمعیت اسلامی با انتقاد شدید از خروج غیر مسئولانه ایالات متحده، می‌گوید با آن‌که افغانستان از سرمایه‌گذاری‌ امریکا در کشور ستایش می‌کند، اما این کار هیچ کمکی به خودکفایی افغانستان نکرده است.
عطا محمد نور افزوده است: ما به فابریکه برای تولید مهمات خود و ورکشاپ‌هایی برای ترمیم هواپیما و سایر موترهایی که به قوای افغانستان داده شده، نیاز داریم. اما نیروهای بین‌المللی برای ایجاد بنیاد خودکفا در افغانستان کار نکردند.


در اوایل سال جاری وقتی طالبان قوی شدند، نور از جمله اولین شخصیت‌هایی بود که برای ایجاد نیروهای «خیزش مردمی» تلاش کرد.
رهبر جمعیت اسلامی می‌گوید که خیزش‌های مردمی به همان اندازه که برای نبرد با طالبان تقویت شوند، برای روحیه ارتش نیز لازم هستند.
نور گفته است: احتمال واقعی جنگ داخلی وجود دارد. این احتمال بسیار خطرناک است.
وی هشدار داد که این کار از سوی همسایگان افغانستان – پاکستان، ایران، روسیه و هند – به وجود خواهد آمد، چنانچه همه آن‌ها از جناح‌های افغانستان برای پیشبرد منافع خود استفاده می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا