آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

دادفر سپنتا: مخالفان به قدرت رسیدن غنی با تقلب، از سوی خلیلزاد در خانه کرزی تهدید شده بودند

مشاور پیشین امنیت ملی در دوره کرزی گفته است که زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان، در خانه حامد کرزی مخالفان به قدرت رسیدن محمداشرف غنی رییس جمهور فراری کشور را از راه تقلب تهدید کرده بود.


رنگین دادفر سپنتا این مطالب را در واکنش به مصاحبه اخیر خلیلزاد که در آن گفته است «لجاجت» غنی از عوامل تسلط طا-لبان بر کشور بوده، در توییترش نوشته است.
مشاور پیشین امنیت ملی حکومت حامد کرزی امروز جمعه(۷ عقرب) در یک رشته توییت نوشت: «آقای خلیلزاد لجاجت دکتور غنی برای حفظ قدرت را مانع اصلی صلح کذایی خودش می‌داند. جنون غنی به حفظ قدرت غیر‌قانونی و دشمنی او با صلح و دولت‌ قانون، آشکار بود. اما آقای خلیلزاد مگر شما نبودید که‌ در منزل آقای کرزی مخالفان به قدرت‌ ‌‌‌رسیدن دکتور غنی از راه تقلب را تهدید کردید؟»
سپنتا هم‌چنان گفته است که خلیل‌زاد خواهان برگزاری مراسم تحلیف محمداشرف غنی شده بود.
او خطاب به خلیلزاد نوشته است: «مگر من در همان نشست به شما نگفتم که روزگار تهدید با B52 گذشته است، دست از تهدید بردارید، کسی از شما نمی‌ترسد؟»
به گفته سپنتا، شام‌گاه همان روز که نشست در خانه کرزی برگزار شده بود، خلیلزاد به عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی گفته است که اگر مراسم تحلیف جداگانه برگزار کند، علیه او از نیروهای امریکایی استفاده می‌کند.
سپنتا زمان برگزاری این نشست در خانه حامد کرزی را مشخص نکرده است.
سپنتا اما در توییترش نوشته است: «فردای آن‌ روز شما و تمام مسئولان امریکایی در کابل در مراسم تحلیف دکتور غنی شرکت کردید؟ آقای غنی دست‌نشانده دولت و دستگاه‌تان بود و شما نیز از همان دیوانه‌گان قدرت غیر‌قانونی استید. تاریخ شما را به یاد خواهد داشت و ما مردم افغانستان نیز از یاد نخواهیم برد».
محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله در نوزدهم حوت سال ۱۳۹۸ به ‌صورت جداگانه حلف وفاداری به قانون را به‌ عنوان رییس جمهور برگزار کردند. در مراسم تحلیف محمد اشرف غنی مقام‌های امریکایی در کابل به شمول خلیلزاد و سرپرست سفارت این کشور شرکت کرده بودند.
به‌ تازگی اما زلمی خلیلزاد گفته است که امریکا تلاش کرد تا مردم را از این انتخابات دل‌سرد کند.
سخنان تازه زلمی خلیلزاد با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شده است.
بسیاری او را که توافق‌نامه دوحه را با طا-لبان امضا کرد، از عوامل سقوط دولت جمهوری می‌دانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا