آخرین اخبارافغانستانجنگحقوق بشرسیاست

دادگاه لاهه تحقیقات در مورد جرایم جنگی را در افغانستان منظور کرد

خبرگزاری دید: قاضی‌های محکمه بین‌المللی لاهه آغاز تحقیقات در مورد ادعاهای مبنی بر ارتکاب جرایم جنگی علیه بشریت را در افغانستان تأیید کرد.


قاضی‌های بین‌المللی لاهه روز گذشته اعلام کرده‌اند که مقامات افغان تحقیقات معنادار در مورد جرایم ادعا شده در افغانستان انجام نمی‌دهند.
این محکمه همچنین گفته است که طا-لبان در کابل تصدیق نکرده‌اند که افغانستان در خصوص این جرایم به نحوی که دادستان‌های محکمهٔ هاگ می‌خواست تحقیقات انجام داده یا انجام می‌دادند.
دادستان پیشین محکمهٔ بین‌المللی جرایم می‌خواست در مورد تمامی ابعاد جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت در افغانستان تحقیق کند.
سال گذشته، کریم خان دادستان کنونی این محکمه اعلام کرد که می‌خواهد تحقیقات در افغانستان را دوباره آغاز کند، زیرا به نظر نمی‌رسد که تحت حاکمیت طا-لبان تحقیقات موثر داخلی و واقعی در این خصوص صورت گیرد.
قضات در سال ۲۰۲۰ نیز تقاضای فاتو بنسوده دادستان پیشین این محکمه را برای انجام تحقیقات در مورد ادعا‌های مبنی بر ارتکاب جرایم از سوی نیروهای افغان، طا-لبان، نیروهای امریکایی و عمال استخباراتی خارجی امریکا منظور کرده بود. اما با مخالفت دولت ترامپ مواجه شد.
در همین حال، پاتریشیا گاسمن مسئول بخش آسیا در دیدبان حقوق بشر در پاسخ به تصمیم امروزی محکمهٔ بین‌المللی جرایم گفته که این تحقیقات باید دربرگیرندهٔ جرایم جدی تمامی جوانب دخیل در جنگ افغانستان باشد، به شمول نیروهای امریکایی تا «عدالت تامین شود، حتا اگر قدرتمندترین کشور جهان در آن شامل باشد».
گفتنی است که مقامات طا-لبان چندی پیش گفته بود که چون امریکا با انجام این تحقیقات مخالفت کرده، آن‌ها نیز این تحقیقات را قبول ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا