آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

دارو سازان: جلو قاچاق دارو به کشور گرفته شود

خبرگزاری دید: مسئولان شرکت‌های داروسازی در افغانستان می‌گویند که این شرکت‌ها در حال تولید دارو هستند و به اندازه کافی دوا در بازار موجود است.


شماری از سرمایه‌گذاران صحی و دارو در افغانستان در واکنش به گزارش‌های مبنی بر کمبود دارو در مارکیت‌های کشور می‌گویند شرکت‌های دارو سازی عملاً تولید می‌کنند.
این سرمایه‌گذاران صحی و دارو می‌گویند که حکومت باید برای جلوگیری از ورود دارو‌های غیرقانونی به کشور تلاش کند؛ زیرا دارویی که از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود بی‌کیفیت و ارزان است و این موضوع برای تولید کنندگان صحی در داخل زیان بار است.


ضیاءالدین مایار رییس شرکت داروسازی آسیا نور در این رابطه به خبرگزاری دید گفت: ما برای رشد و تولید هرچی بیشتر دارو در داخل بهترین تجهیزات و با کیفیت‌ترین مواد را وارد کردیم و از متخصصان دارو سازی برای تولید استفاده می‌کنیم.
آقای مایار همچنان گفت: امارت اسلامی باید جلو ورود دارو از راه غیر قانونی را بگیرد زیرا قاچاق دارو مشکلات زیادی را برای مردم خلق می‌کند.


این در حالی است که اخیراً گزاش‌ها از کمبود دارو در مارکیت‌ها نشر شده که باعث نگرانی شهروندان شده است.
رییس شرکت دارو سازی آسیا نور می‌گوید که در حال حاضر ۸۶ کارخانه دارو سازی در افغانستان موجود است که ۵۵ کارخانه آن عملاً مصروف تولید می‌باشد.
پیش از این، محمد حلیم حلیم معاون اتحادیه سرمایه‌گذاران در بخش دارو گفته بود که در حال حاضر عملاً ۳۶۰ قلم دارو در افغانستان تولید می‌شود که با تولیدات فعلی حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد داروی مورد نیاز کشور را تولید می‌کنند به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای بیش از ۲۰ هزار تن زمینه کار در این عرصه فراهم شده است.
گفته می‌شود که دارو سازان افغانستان حدود ۲۵۰ میلیون دالر در بخش دارو سازی در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و آنها می‌گویند که با کمبود دارو در افغانستان مواجه نخواهند شد.


ضیاءالدین مایار همچنان گفت که ما از حکومت می‌خواهیم که در قسمت حمایت از تولیدات دارو، تعدیل قانون دارو سازی، انتقال پول و قرارداد‌ها با سرمایه‌گذاران در این بخش همکاری جدی نماید.
این در حالی است که صندوق بازسازی افغانستان و بانک جهانی سه پروژه بزرگ به ارزش ۷۹۳ میلیون دالر امریکایی را برای افغانستان تصویب کرده‌ است.
بانک جهانی گفته که این پروژه‌ها در بخش صحت، زراعت و نیازمندی‌های اولیه زندگی در افغانستان، تطبیق خواهند شد.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

رسول شهزاد

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا