آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

داعش؛ ابوبکر البغدادی در افغانستان پنهان شده است؟

بعید به نظر می‌رسد که تحت تعقیب‌ترین مرد جهان در افغانستان باشد، زیرا وی مجبور بوده از منطقه شیعه‌نشین ایران عبور کند.

یک کارشناس مسایل امنیتی ادعا کرده است که ابوبکر البغدادی رهبر گروه داعش ممکن در منطقه دور افتاده در افغانستان پنهان شده باشد.
اعتقاد بر این است، پس از آن که خلافت تروریستی داعش در سوریه و عراق از هم فروپاشید، او (ابوبکر البغدادی) از مخفیگاهش فرار کرده و اکنون گمانه‌زنی هایی وجود دارد که وی به دیگر رهبران و جنگجویان داعش پیوسته است؛ جنگجویانی که آن منطقه را ترک کرده و با گروه‌های تروریستی در شرق افغانستان – شاخه خراسان داعش – یکجا شده‌اند.
«زید حامد» یکی از بنیان‌گذاران مرکز تحقیقاتی «برس تکس»، به این نکته اشاره کرده که در آخرین ویدئوی منتشر شده از رهبر گروه داعش، وی روی متکایی مروج در این منطقه (افغانستان) نشسته و صحبت می‌کند.
این کارشناس جنگ افغان – شوروی در توییتی گفته است:« این یک بخشی از آخرین ویدیوی بغدادی رهبر داعش است. به سبک ملافه و بالشت توجه کنید … آیا او هم اکنون در افغانستان است؟»
وی در ادامه پیشنهاد می‌کند که بغدادی در ولایت خراسان بوده و یکی از دنبال کننده‌هایش در توییتر گفته است:« یک مشاهده بسیار معتبر آقا.»
تحت تعقیب‌ترین مرد جهان
اگرچه، بعید به نظر می‌رسد که تحت تعقیب‌ترین مرد جهان در افغانستان باشد، زیرا وی مجبور بوده از منطقه شیعه‌نشین ایران عبور کند.
از سویی، این ادعا در تناقص با باور «هشام الهاشمی» کارشناس در امور گروه‌های افراطی قرار دارد؛ کسی که معتقد است البغدادی هنوز هم در سوریه یا عراق است.
وی می‌گوید که به دنبال اولین ویدیوی منتشر شده از بغدادی در تقریباً پنج سال، موقعیت او را می‌توان به چهار منطقه کاهش داد.
الهاشمی در صحبت با سرویس خبری Rudaw، گفته است:« عراق از سال ۲۰۱۸ بدینسو توسط یک واحد خاص متشکل از فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحده تحت نظر بوده و در جست‌وجوی البغدادی است.»
وی افزوده است:« آن‌ها تا به حال موفق شدند ۱۳ تا از ۱۷ موقعیت احتمالی را از بین ببرند.»
مکان‌هایی که احتمالاً رهبر داعش در آنجا باشد، بیابان‌های غرب انبار عراق، وادی حوران عراق (رودخانه‌ای در انبار) و یا در بیابان حمص سوریه است.
بغدادی می‌تواند به جای دیگری هم رفته باشد – به سمت به اصطلاح «شبه جزیره محمد»، اصطلاحی که در گفتمان اسلامی پدید آمده و به شبه جزیره عربستان اشاره می‌کند.
با این همه، روز دوشنبه، بغدادی در یک ویدیو ظاهر شد؛ ویدیویی که در آن به بمب‌گذاری عیدپاک در سریلانکا اشاره می‌کند که به طور گسترده در تبلیغات رسانه‌های اسلام‌گرا دست به دست شد.
این دومین ویدیوی تأیید شده از ظاهر شدن وی می‌باشد. در سال ۲۰۱۴ میلادی، او ویدیویی را در مورد خلافت خودخوانده‌اش از موصل منتشر کرد. در آن ویدیو، بغدادی که توسط جنگجویانش احاطه شده بود، جنگ طلب و بی‌اعتنا به نظر می‌رسید و تأکید داشت که جنگ گروهش ادامه دارد و این که آن‌ها شکست نخورده‌اند.
وی روی جنگ چریکی متمرکز بود و به طور ضمنی اعتراف می‌کرد که داعش دیگر نمی‌تواند قلمرو خود را حفظ کند.
آخرین پایگاه این گروه در شرق سوریه، به تاریخ ۲۳ ماه مارچ توسط نیروهای دمکراتیک سوریه تحت رهبری کردها آزاد شد.
تعدادی زیاد از جنگجویان داعش و خانواده آن‌ها تسلیم شدند، در حالی که برخی از زنان دستگیر شده این گروه همچنان به ایدئولوژی خود متعهد ماندند. با این وجود، بسیاری جنگجویان این گروه از رهبر غایب شان ناامید شدند و او را متهم به خیانت کردند.
الهاشمی گفته است:« بغدادی تلاش کرد تا درد و خشمی را که اعضای این گروه در باغوز سوریه (آخرین پایگاه این گروه) دیده بود، تسکین دهد و از همین لحاظ، عملیات‌هایی را در سریلانکا و عربستان سعودی راه‌اندازی کرد و آن را عملیات‌های تلافی‌جویانه خواند.»
این کارشناس امنیتی معتقد است که سخنان بغدادی اعضای این گروه را تشویق به وفاداری خواهد کرد.
وی گفته است:« بلی، ظهور بغدادی امید به حمایت از او را فراهم می‌کند، پاسخگویی به او را تشدید و ناآرامی‌ها و شورش‌ها را (در میان این گروه) کاهش می‌دهد، سرزنش و نارضایتی پیروان را برای غیابت طولانیش کاهش می‌دهد.»
وی می‌افزاید:« این امر همچنان شایعاتی را مبنی بر این که وی از جغرافیای عراق و سوریه دور رفته باشد، نفی می‌کند.»

نویسنده

مارک هاج

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا