آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

داعش؛ نگرانی جهان و بی‌خیالی کابل

وزارت داخله در حالی گروه داعش را برای امنیت ملی افغانستان تهدید نمی‌‏داند که به تازگی نهادهای امنیتی و نظامی ایالات متحده امریکا، از حضور گروه داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌‏اند.

در سال ۲۰۱۵ گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام «داعش» شاخه خراسان خود را در افغانستان معرفی و رسماً اعلام موجودیت کرد. این گروه در ولایات زابل، ننگرهار، هملند، فراه و لوگر فعالیت داشت. همین اکنون نیز اعضای گروه داعش در برخی از ولایات از جمله کنر و ننگرهار حضور دارد.
حتا برخی از مسئولان امنیتی در ولایت جوزجان در شمال کشور بارها از حضور گروه داعش در این ولایت ابراز نگرانی کرده بودند. تا این‏که گزارش‏هایی منتشر شد که گویا اعضای داعش در نتیجه درگیری با گروه طالبان در جوزجان کشته شده‏اند و یک شمار شان به ولایات همجوار فرار کرده‏اند.
به روایت منابع امنیتی در شمال، گروه داعش در جوزجان از میان نسل جوان سربازگیری داشته است. روز پنج شنبه ( ۲جوزا) سخنگوی وزارت امور داخله کشور در یک نشست خبری اعلام کرد که گروه موسوم به داعش، تهدیدی برای امنیت ملی افغانستان نیست.
وزارت داخله در حالی گروه داعش را برای امنیت ملی افغانستان تهدید نمی‏داند که به تازگی نهادهای امنیتی و نظامی ایالات متحده امریکا، از حضور گروه داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده‏اند.
همچنان سرویس اطلاعاتی روسیه نیز چند روز پیش اعلام کرد که ۵ هزار داعشی در مرزهای شمالی افغانستان در حالت آماده باش برای حمله به کشورهای آسیای میانه به سر می‌برند.
وزارت داخله همچنان گفته که عملیاتی به منظور نابودی داعش در کنر آغاز خواهد شد. عملیات نابودی داعش در کنر یک خبر نیک است اما، نباید فراموش کرد که داعش صرف در این ولایت حضور و فعالیت ندارد.
انتظار داشتیم که وزارت داخله در خصوص گزارشی که می‏گوید پنج هزار داعشی در شمال کشور حضور دارد، چیزی می‏گفت. روسیه، ایران و ازبیکستان سه کشوری است که از قوت گرفتن گروه داعش در افغانستان همواره ابراز نگرانی کرده‏اند و هشدار نیز داده‏اند. زیرا حضور و قوت گرفتن داعش در افغانستان این کشور‏ها را نیز تهدید خوهد کرد.
گزارش‌هایی نیز وجود دارد که ابوبکر البغدادی رهبر گروه داعش در افغانستان حضور دارد. این‏که خبر حضور رهبر داعش در افغانستان صحت دارد یا نه یک طرف، اما حتا نشر همین خبر هم برای مردم افغانستان نگرانی به بار آورده است.
گروه داعش به طور مشخص در عراق و سوریه شکست خورده است. رهبر این گروه در یک نوار ویدئویی گفته انتقام شکست عراق و سوریه را خواهد گرفت.
وزارت داخله در حالی حضور داعش را در افغانستان به نوعی دست کم می‏گیرد که این گروه در گذشته کابل را تبدیل به کشتارگاه کرده بود. حملات انتحاری بالای چند مسجد و مرکز آموزشی در کابل، نشان می‏دهد که داعش چقدر می‏تواند تهدید باشد.
به گمان بنده، دست کم گرفتن گروه داعش از سوی حکومت افغانستان کار درستی نیست وممکن است پیامد‏های بسیار خطرناک نیز داشته باشد.
شاید گروه داعش در افغانستان حضور چندانی نداشته باشد، اما یکی از پالیسی‏های این گروه سربازگیری است. داعش در عراق و سوریه هم سرباز گیری کرد.
با این وجود، اگر حکومت فعلی که در مبارزه با گروه‏های تروریستی و هراس‌افکن خیلی ناکام بوده است، همچنان در برابر حضور داعش در کشور بیشتر از این بی‌تفاوت باشد، بدون شک که داعش با گذر زمان سربازگیری خواهد کرد.
فقر و بی‏کاری در افغانستان دو عاملی پنداشته می‏شود که داعش را در امر سربازگیری می‏تواند کمک کند.
در فرجام، حکومت و نهاد‏های امنیتی آن بایستی حضور داعش را در افغانستان جدی بگیرند و اگر خطر داعش را دست کم بگیرند، آن وقت داعش تهدید جدی در برابر امنیت ملی کشور خواهد شد. داعش در دو میدان دیگر که عراق و سوریه باشد شکست خورده است. افغانستان می‏تواند میدان بعدی برای این گروه باشد. چنانچه رهبر آن تاکید کرده، این گروه شکست عراق و سوریه را تلافی خواهد کرد.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا