آخرین اخباراجتماعافغانستان

کوچی‌های غرب کشور:

داعشیان گروه ضد انسانیت و اسلامیت هستند

صدها تن از اقوام کوچی در ولایات غربی کشور در تالار غازی امان الله خان جهت حل مشکلات شان گرد هم آمدند و خواهان این هستند، تا مشکلات آن‌ها توسط رییس عمومی کوچی‌های افغانستان به شخص رییس‌جمهور برسد.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد عارف اسحاق‌زی، رییس کوچی‌های حوزه غرب کشور می‌گوید: تمام مردم کوچی از ولایات هرات، فراه، غور و بادغیس در این مکان جمع شده‌اند، تا نگرانی و مشکلات شان را با رییس عمومی کوچی‌های ۳۴ ولایت افغانستان در میان بگذارند تا محمد اشرف غنی از حالت این قشر از جامعه با خبر شود.
او افزود که عمده‌ترین مشکلات سد راه اقوام کوچی عدم آب صحی و آشامیدنی، کلینیک خانه برای بیماران، کمبود مکاتب جهت سهولت دانش‌آموزان و… نیز عنوان شده‌است.
به گفته وی از چندین سال بدین‌سو مردم کوچی با چنین حالت و معضلی زندگی شان را سپری می‌کنند و تاکنون این روند بهتر نشده‌است.
آقای اسحاق‌زی با اشاره به حرف‌هایش علاوه می‌کند، هرچند مردم کوچی با بدترین حالت زندگی دارند، اما به هیچ عنوان حمایت و همکاری با گروه‌های افراطی همچون گروه داعش و طالبان نخواهند کرد.
وی‌ می‌گوید که تفاوت زیادی بین داعش و گروه طالبان می‌باشد، داعشیان اصلا انسانیت و اسلامیت را نمی‌شناسند، که مردم با آن‌ها همکاری را داشته باشند.
رییس کوچی‌های زون غرب افغانستان بیان می‌دارد، هر روز آمار درشتی از شهروندان افغانستان و مردم حوزه غرب کشور از گروه‌های تروریستی به ویژه داعش اظهار بیزاری و انزجار می‌کنند.
در همین حال، محی الدین نوری، معاون والی هرات گفت که اداره محلی تلاش‌های زیادی را دارد، تا وضع موجود مردم کوچی در آینده نیز بهتر شود.
این مقام تصریح می‌کند، چندین پروژه انکشافی قرار است به بهره‌برداری برای مردم کوچی برسد که از آن جمله می‌توان اشاره را به افتتاح یک باب مکتب یادآور شد.
او می‌گوید، اداره محلی هرات همکاری همه‌جانبه‌ی را با اقشار مختلف جامعه دارد، تا معضلات عمومی در آینده برطرف شود.
شورای اقوام کوچی‌های حوزه غرب افغانستان طی سال‌های متمادی مراسم‌های بی‌شماری جهت حل و برطرف کردن مشکلات شان در هرات برگزار می‌کنند.
سوال اساسی اینجاست که برپایی این چنین مراسم‌ها توانسته تا وضع فعلی این طیف از جامعه را حل و بهتر کند این پرسشی است که گذر زمان به آن پاسخ خواهد داد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا