آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

داعش از حمله تروریستی کندز چه می‌خواست به دست آورد؟‌

تروریستان می‌خواهند نشان دهند که رهبران فعلی این کشور به خاطر مشارکت شان با چین باید هزینه سنگینی بپردازند. داعش شاخه خراسان از جمهوری خلق به خاطر عملیات‌های ضدتروریستی‌اش علیه به اصطلاح جدایی طلبان جنبش اسلامی ترکستان شرقی نفرت دارد

نویسنده: اندریو کوریبکو
منبع: اکسپرس تریبون
مترجم: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
داعش شاخه خراسان مسئولیت حمله انتحاری بر مسجد شیعیان را در ولایت کندز افغانستان بر عهده گرفت. باور بر این است که این حمله از سوی گروه ایغور انجام شده است. بر بنیاد گزارش الجزیره، این گروه گفته است «این حمله هم شیعیان و هم طا-لبان را هدف قرار داده است، زیرا آن‌ها از تقاضای چین به خاطر اخراج ایغورها پشتیبانی» کرده‌اند. وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرده و آن‌ را تلاشی برای بی‌ثبات کردن افغانستان در این مرحله تاریخی حساس دانست.
کاملاً واضح است که این گروه تروریستی به دنبال تفرقه مذهبی در افغانستان است تا زمینه را برای تضعیف حاکمان فعلی طا-لبان در این کشور مساعد کند. با توجه به مذهب کسانی که هدف قرار گرفته شد، داعش شاخه خراسان همچنان ممکن به دنبال تحریک واکنش ایران بوده باشد. از دیدگاه آن‌ها، بهترین نتیجه ممکن این باشد که تهران نسبت به توانایی طا-لبان برای محافظت از جامعه تشیع ابراز نگرانی کند. این امر می‌تواند بی‌اعتمادی را بین دو طرف تشدید کرده و باعث شکاف‌های منطقه‌ای گسترده‌تری شود.
به نظر می‌رسد که شیوه عملیات داعش شاخه خراسان در افغانستان موجب درگیری‌های فرقه‌ای شود که می‌تواند وجهه طا-لبان را بدتر کند. این امر همچنان ممکن منجر به دخالت ایران در حمایت از شیعیان گردد.
این طرح جنگ ترکیبی بسیار بلندپروازانه است، اما ممکن موفقیت‌آمیز نباشد. طا-لبان را نمی‌توان برای آنچه اتفاق افتاده سرزنش کرد، از آن‌جا که تأمین امنیت کامل در هر زمانی ناممکن است، چه برسد به کشور جنگ‌زده مانند افغانستان.
علاوه بر این، تروریستان می‌خواهند نشان دهند که رهبران فعلی این کشور به خاطر مشارکت شان با چین باید هزینه سنگینی بپردازند. داعش شاخه خراسان از جمهوری خلق به خاطر عملیات‌های ضدتروریستی‌اش علیه به اصطلاح جدایی طلبان جنبش اسلامی ترکستان شرقی نفرت دارد. گزارش‌ها حاکی است که هر دو گروه با هم متحد شده‌اند. طا-لبان در توافق‌نامه صلح ۲۰۲۰ خود با ایالات متحده وعده داد که نمی‌گذارد از خاک افغانستان علیه کشور سوم استفاده شود.
این امر شامل چین نیز می‌شود و به همین خاطر طا-لبان علیه جنبش ترکستان شرقی قرار گرفتند؛ امری که حمله تروریستی داعش را در ولایت کندز تحریک کرد. هرچند تروریستان فکر کردند که با این حمله وجهه طا-لبان را تخریب کرده‌اند، اما در واقع این امر جدیت رهبران کنونی این کشور را در امر پایبندی به وعده‌هایش نشان داد. شرکای داعش جنبش اسلامی ترکستان شرقی این حمله انتحاری را در واکنش به تمایل طا-لبان برای اخراج جدایی طلبان انجام داد. اکنون آن‌‌هایی که نسبت به تعهدات ضدتروریستی طالبان شک داشتند، باید موضع خود را بازبینی کنند. طا-لبان جدی بودند که واکنش داعش را برانگیخت.
جامعه جهانی باید از این گروه بیشتر حمایت کند تا به گونه موثر با تهدیدات تروریستی مقابله کند. هرچند تا کنون هیچ کشوری به گونه رسمی حکومت فعلی طا-لبان را به رسمیت نشناخته است، اما آن‌ها می‌توانند اطلاعات مربوط را شریک ساخته و حمایت بشردوستانه خود را برای مهار بحران‌ ادامه دهند.
اگر افغانستان همچنان دچار فقر و قحطی باشد، داعش شاخه خراسان، جنبش ترکستان شرقی و سایرین بیشتر و بهتر می‌توانند برای اهداف تروریستی خود سربازگیری کنند. همیشه کسانی هستند که به خاطر دلایل شخصی خود از تروریستان حمایت کنند، اما نباید فراموش کرد که برخی به دلایل اقتصادی با این گروه‌ها یکجا می‌شوند.
بنابر این، جامعه جهانی باید نهایت سعی خود را انجام دهد تا میزان سربازگیری تروریستان را در افغانستان به حداقل آن برسانند.
طا-لبان نیز باید بیشتر روی تعهدات ضد تروریستی خود تلاش کنند تا گروه‌های تروریستی را در افغانستان ریشه‌کن کنند. جهان باید درک کند که جنبش اسلامی ترکستان شرقی چقدر می‌تواند خطرناک باشد و داعش شاخه خراسان چه گونه با آن‌ها همبستگی دارد. این امر اقدامات ضدتروریستی چین را توجیه می‌کند، امری که ایالات متحده آن را «نسل‌کشی» می‌خواند. با توجه به این ملحوظات، می‌توان گفت که حمله اخیر داعش در واقع بیشتر جنبش اسلامی ترکستان شرقی را مشروعیت‌زدایی کرد و نتیجه منفی در پی داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا