آخرین اخبارافغانستانگزارش

داعش تهدید جدی برای افغانستان است

امروز شنبه سازمان «خط نو» هرات، کنفرانس مطبوعاتی را تحت نام «شکست داعش در سوریه، سربازگیری و ظهور این گروه در افغانستان» با اشتراک سخنگوی والی هرات، استادان دانشگاه و مسئولان این نهاد برگزار کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، ناصر گلرانی مسئول سازمان خط نو در هرات، از شکست داعش در سوریه سخن گفته و این گروه را خطر و تهدید جدی برای افغانستان عنوان کرد.
وی گفت: دولت افغانستان و هم‌پیمانانش باید فشارهای جدی را روی کشورهای حامی این گروه تروریستی وارد کنند تا نقش و فعالیت این گروه تضعیف شود.
گلرانی تاکید کرد که دولت افغانستان باید برای مبارزه با گروه‌های افراطی مخصوصاً داعش، تصمیمات واحد و جدی اتخاذ نماید تا بیش از این مردم کشور دچار آواره‌گی و نابسامانی نشود.
به گفته موصوف، ناامنی‌ها و فعالیت گروه‌های دهشت‎افگن باعث سرازیر شدن افغان‌های بیشتر به کشورهای اروپایی می‎شود که می‌تواند ثبات آنجا را نیز به خطر مواجه کنند.
رییس سازمان خط نو هرات، علاوه نمود که باید فعالیت مدارس رسمی و غیر رسمی بررسی شده و از فعالیت مدارس افراطی جلوگیری شود و این وظیفه دولت است.

در همین حال، داوود عرفان استاد دانشگاه به این باور است که داعش به طور کلی در سوریه و عراق از بین نرفته است.
وی افزود: هنوز زود است که بگوییم سوریه و عراق از داعشیان پاکسازی شده است بلکه آنان فقط شکست نظامی خورده اند.
به گفته او، شکست نظامی داعش توسط کشورهای ایران و روسیه محقق شده، اما هنوز هم نیروهای داعش در آنجا وجود دارند.
آقای عرفان، در بخشی از سخنانش نیز داعش را یک تهدید جدی در برابر افغانستان خواند.
وی خاطر نشان ساخت که افغانستان می‌تواند بنابر موقعیت جغرافیایی و استراتیژیکی که دارد مورد علاقه داعش و دیگر گروه‌های افراطی باشد.
او، انگیزه سرازیر شدن داعش را به افغانستان بیشتر بخاطر ضربه زدن به روسیه و نفوذ به کشورهای خاورمیانه دانست.
عرفان افزود، دولت افغانستان آمار داعش را در این کشور ده هزار تن اعلان نموده، اما این نیروها بومی‎اند تا هنوز داعش عربی وجود ندارد.
اما وی از سویی هم احتمال ظهور داعشیان اصلی را در کشور قریب خواند و از دولت خواست تا پلان‌های لازم برای پیشگیری از این معضل اتخاذ نماید.
موصوف، پیشنهاد کرد که دولت باید سهل‎انگاری را کنار گذاشته و نیروهای امنیتی با هماهنگی دقیق، پایگاه‌های گروه‌های افراطی مخصوصاً داعش را مورد حمله قرار و مانع لانه ساختن آنان شوند.
به گفته او، اگر یکی از شهرهای افغانستان به پایگاه برای داعش مبدل شود دیگر شکست آن گروه آسان نخواهد بود.
از سویی هم، جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات خاطر نشان ساخت که با تجربه شکست داعش در سوریه می‌توان گفت هر گروه افراطی به شمول داعش شکست پذیر است.
اقای فرهاد، وجود داعش در هرات را رد کرد و گفت: اگر فعالیت‌های افراطی و ترویستی در این ولایت انجام می‌شود از بیرون هرات سازماندهی می‌شود.
وی افزود، روحیه تقابل با تفکر افراطی در هرات وجود داشته و داعش تا هنوز نتوانسته در ساحات این ولایت برای خود پناه‌گاه پیدا کند.
چند روز پیش از تسخیر آخرین پایگاه‌های داعش در سوریه و عراق خبر داده شد و گمان‌ها در افغانستان بر این است که شکست داعش در آن کشورها باعث احتمال سرازیر شدن نیروهای این گروه، به افغانستان می شود.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا