آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

داعش در برابر طالبان؛ آیا احتمال ناامنی بیشتر می‌رود؟

اهداف داعش در افغانستان با طالبان متفاوت است. در حالی که طالبان برای بدست آوردن جایگاه خود در افغانستان جنگیده‌اند، داعش درصدد است بخش‌های وسیعی از این کشور را در خلافت گسترده تر خود یا امپراتوری اسلامی در سراسر خاورمیانه وارد کند

چاینا مارنینگ پُست
گروه تروریستی داعش مسئولیت مجموعه‌ای از بمب‌های مرگبار کنار جاده‌ای که جنگجویان طالبان را در شرق افغانستان هدف قرار داده بود به عهده گرفت و باعث افزایش چشم انداز درگیری گسترده تر میان حاکمان جدید طالبان در این کشور و رقبای دیرینه آنها شد.
طالبان تحت فشار هستند تا ستیزه جویان داعش را مهار کنند تا به قول خود به جامعه بین‌المللی مبنی بر جلوگیری از اجرای حملات تروریستی از خاک افغانستان عمل کنند.
آخرین بمب گذاری‌های داعش در حالی صورت گرفته که طالبان با وظیفه دلهره آور اداره یک کشور که بدلیل چهار دهه جنگ از بین رفته است روبرو هستند. اقتصاد در حال سقوط و نظام صحت در آستانه فروپاشی است و هزاران نفر از نخبگان تحصیل کرده کشور فرار کرده‌اند. گروه‌های امداد بین‌المللی نیز پیش‌بینی می‌کنند که خشکسالی، گرسنگی و فقر بدتر شود.
این رویدادها ترس از خشونت بیشتر را تقویت کرده است، زیرا شبه نظامیان داعش از آسیب پذیری دولت طالبان که با چالش‌های امنیتی بزرگ و بحران اقتصادی روبرو است سوء استفاده می‌کنند.
اهداف داعش در افغانستان با طالبان متفاوت است. در حالی که طالبان برای بدست آوردن جایگاه خود در افغانستان جنگیده‌اند، داعش درصدد است بخش‌های وسیعی از این کشور را در خلافت گسترده تر خود یا امپراتوری اسلامی در سراسر خاورمیانه وارد کند.
در حالی که آن‌ها با نیروهای امریکایی دشمنی دارند و تفسیر تندی از اسلام سنی دارند، طالبان و داعش دشمنان قسم خورده‌ای هستند.
همانطور که طالبان با نیروهای ایتلاف امریکایی در جنگ طولانی افغانستان جنگیدند، این گروه همچنین حمله موفقی را برای بیرون راندن شبه نظامیان داعش از مناطق تحت کنترول خود در شمال و شرق این کشور انجام داد که در این مسیر دولت افغانستان و ایالات متحده از آنها حمایت می‌کردند.
علی‌رغم سالها حملات هوایی ایالات متحده به داعش و سایر شکست‌های نظامی که باعث کاهش رتبه داعش شد، سازمان ملل متحد امسال گزارش داد که این گروه همچنان فعال و خطرناک و تهدیدی برای افغانستان و منطقه است.
در حال حاضر تعداد طالبان بسیار بیشتر از شبه نظامیان داعش است و کارشناسان شک دارند که این گروه افراطی تهدیدی برای حاکمان جدید افغانستان باشد. اما اگر بمب گذاری های داعش ادامه یابد، این می‌تواند به یک مشکل بزرگ تبدیل شود.
حضور داعش و ادامه فعالیت آن بر ادراک مردم تاثیر می‌گذارد. اگر طالبان نتوانند به وعده خود در تامین امنیت کشور عمل کنند، این می‌تواند تفکرات عمومی علیه آن‌ها را تغییر دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا