آخرین اخبارافغانستانگزارش

داعش هست- نیست؛ اظهارات ضد و نقیض مقامات

محمداشرف غنی خطاب به کسانی که ادعا دارند رهبری نهادهای امنیتی، با گروه داعش رابطه دارند گفت که یا اتهام‌شان را ثابت کنند یا چادر بپوشند.
به گزارش خبرگزاری دید، رییس‏‌جمهور غنی در نشست انتقال نیرو‏های مرزی از وزارت داخله به وزارت دفاع ملی کشور گفت که منتقدان اتهام رابطه رهبری نهاد‏های امنیتی را با گروه داعش، در محکمه ثابت کنند در غیر آن چادر سرکنند.
آقای رییس‏‌جمهور در بخشی از سخنان خود به حملات نیرو‏های امنیتی و دفاعی علیه گروه داعش اشاره کرد و گفت که نیرو‏های امنیتی به کمک و حمایت نیرو‏های ناتو به شدت داعش را شکست داده‎اند و آن‎ها در حال فرار‏ هستند.
وی، ادعاها درباره رابطه داشتن برخی حلقات درون ارگ با گروه داعش را به شدت رد کرد و گفت: « آزادی بیان مورد احترام ماست، به شرط این‌که مسئولانه باشد. آزادی بیان یک چیز است و منافع علیای کشور چیز دیگر، قانون اساسی منافع علیای کشور را اولویت داده است.»
آقای غنی گفت: « اگر کسانی در این باره سندی دارد در محکمه حاضر شوند و ثابت کنند و اگر سند ندارند چادر به سر کنند.»
رییس‌‏جمهور، در هفتمین نشست وزرای خارجه قلب آسیا- پروسه استانبول در شهر باکو پایتخت آذربایجان، گفته که گروه داعش در افغانستان حامیان خودش را از دست داده و در حال شکست خوردن است.
وی افزوده که شمار اندکی که از آن‌ها باقی مانده‌‏اند به کوه‏‌ها پناه برده‌‏اند و از گرسنگی خواهند مرد.
پیش از این نیز، جنرال جان نیکلسون فرمانده عمومی نیرو‏های ناتو و امریکا که در نشست انتقال مسئولیت پولیس مرزی از وزارت داخله به وزارت دفاع صحبت می‏‌کرد، از شکست داعش سخن زد و تاکید کرد که نیرو‏های امنیتی افغانستان توان نابودی تمامی گروه‌‏های تروریستی را دارد.
در همین حال اما، همایون همایون معاون اول مجلس نمایندگان بار‏ها حکومت را به حمایت از گروه داعش متهم کرده است و به تازه‏‌گی گفته که در مهمان‎خانه معصوم استانکزی رییس امنیت ملی افرادی حضور دارند که ضد منافع ملی کار می‏‌کنند.
ظاهر قدیر نماینده مردم در مجلس نمایندگان نیز، در نشست سیاسی قندهار حکومت را به هم‏دستی با داعش متهم کرد و گفت: «مشرقی در آتش می‎سوزد ولی دولت علیه داعش عملیات راه‎اندازی نمی‎کند، در جنگ میان طالب و داعش طیاره می‎آید و طالبان را بمباران می‎کند؛ این چه وضعیت است ».
آقای قدیر در بخشی از سخنان خود افزود، اگر کسی علیه داعش حرف بزند به کمیسیون حقوق بشر معرفی می‎شود، ولی زمانی که داعش سر می‎برد همه خاموش هستند.
در سال ۲۰۱۵ گروه داعش رسماً موجودیت‌ش را در افغانستان اعلام کرد. در ولایت‌‏های هلمند، زابل، فراه، لوگر و ننگرهار در شرق کشور تسلط کامل یافت و از چندی بدین سو این گروه تروریستی در ولایت‏‌های فاریاب، سرپل و جوزجان در شمال کشور نیز، حضور پیدا کرد.
از سویی‎هم، لطف‏الله عزیزی والی جوزجان در صحبت با خبرگزاری دید گفت که در حال حاضر شمار افراد داعش در ولایت جوزجان به ۵۰۰ تن رسیده است که در نتیجه آن بیش از ۳۰۰۰ هزار خانواده مناطق اصلی زندگی شان را ترک گفته‌‏اند.
بر اساس اظهارات آقای عزیزی، همین اکنون گروه داعش در ولسوالی‌‏های این ولایت مشغول سربازگیری‏ است.
آگاهان سیاسی کشور حرف‏‌های رییس‏‌جمهور غنی، مبنی بر شکست خوردن داعش را در افغانستان غیر واقع بیانه توصیف می‏‌کنند.
این آگاهان با انتقاد از بی‎تفاوتی حکومت در برابر گروه داعش می‌‏گویند، این گروه برای حیات مردم افغانستان یک خطر جدی محسوب می‏‌گردد.
داکتر نجیب پیکان از فعالان سیاسی کشور می‏‌گوید، اگر دولت‌‏مردان در برابر قوت گرفتن این گروه بی‎توجه باشند، افغانستان به عراق و سوریه دیگر در سطح منطقه مبدل خواهد شد.
با این همه، حکومت از شکست داعش در کشور خبر می‏دهد و منتقدان حکومت از قوت گرفتن داعش هراس دارند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا