آخرین اخبار

دانستنی جالب در مورد فیسبوک و توئیتر


مطالعات انجام‌شده در ۹ کشور جهان نشان می‌دهد که رسانه‌های اجتماعی با اشاعه دروغ و اکاذیب، اطلاعات غلط و اهداف تبلیغاتی گسترده، برای کنترل افکار عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
به نقل از اسپوتنیک، مجموعه‌ای جدید از تحقیقات‌های انجام‌شده در دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد که تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی برای کنترل و دست‌کاری افکار عمومی در سرتاسرجهان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
پژوهشگران در بررسی‌های خود دریافتند که «اکاذیب، مهملات و اطلاعات غلط» به کار رفته در تبلیغات سنتی امروزه به طور گسترده‌ای آنلاین هستند و با الگوریتم «فیسبوک یا توئیتر» پشتیبانی می‌شود.
گفته می‌شود که تکنیک‌های به کار رفته در این الگوریتم‌ها شامل حساب‌های کاربری خودکار برای لایک کردن، به اشتراک‌گذاشتن و ارسال مطلب بر روی شبکه‌های اجتماعی است.
فیلیپ هووارد، استاد علوم انترنتی در دانشگاه آکسفورد می‌گوید که ۹ کشور جهان از جمله برازیل، کانادا، چین، آلمان، پولند، اوکراین و امریکا در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتند.
این‌گونه حساب‌های کاربری می‌توانند ابزارهایی آنلاین برای ابراز حمایت از طریق افزایش تعداد لایک‌ها و یا در چشم‌اندازی وسیع‌تر، ابزاری حیاتی در خلق توهم محبوبیت باشند.
پژوهشگران همچنین دریافتند که در امریکا این شیوه از کنترل افکار عمومی به صورتی ظهور می‌یابد که «تولید اِجماع» خوانده می‌شود و به خلق توهم محبوبیتی می‌انجامد که طبق آن یک نامزد سیاسی می‌تواند از پذیرشی برخوردار شود که تا پیش از این، فاقد آن بوده است.
این گزارش در ادامه می‌افزاید:« توهم حمایت آنلاین از یک نامزد می‌تواند از طریق جار و جنجال‌آفرینی به شکل‌گیری حمایت‌های واقعی بیانجامد؛ همان‌گونه که ترامپ از توئیتر به عنوان صحنه اصلی در انتخابات امریکا استفاده کرد و رای‌دهندگان بدان توجه نشان دادند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا